Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har problem med kylfläkten på bilen inte startar. Röda lampan för kylvätsketemp lyser också.

Bakgrund:
För några veckor sedan tändes varningslampa för kylvätsketemperatur (endast bi-fuel har dessa om jag förstått saken rätt). Jag stannade bilen och öppnade motorhuven. Bilen var inte jättevarm. Kör vidare och håller ordentlig koll med stopp då och då. Bilen blir varmare än normalt. Får sedan tips om att koppla ur värmegivaren så fläkten går hela tiden. Detta gjorde att jag kunde ta mig hem utan att överhetta bilen.

Väl hemma bytte jag tempgivare och bilen fungerade normalt igen.

Nu i helgen hände samma sak, fast nu var bilen helt kall när lampan för temperatur började varna. Hade varit igång max någon minut, jag kände på kylslangarna och de var både in och ut i rumstemperatur. Hade med mig datorn och kunde följa temperaturen via OBD2. Märkte dock att fläkten inte startar trots att temperaturen började närma sig 100 grader.

Får återigen rycka ur tempgivaren för att tvinga fläkten att gå på max så jag kan komma hem.

Jag undrar nu helt enkelt vad som kan vara fel. Det kan (borde) inte vara tempgivaren då jag får korrekt temperatur i OBD2. Min nästa tanke är fläktrelät, men borde den verkligen kunna starta fläkten alls då, som den gör av både rycka ur tempkabeln och om jag kör AC:t?

Jag lyckades temporärt få värmelampan att släcka sig när jag hade varit och pillat på fläktrelä osv samt att bilen var kall. Dock stod bilen en hel natt dagen innan och den tände ändå värmelampan direkt vid start.

Det känns som bilen börjar larma av att den försöker dra igång fläkten men inte får svar tillbaka att den startat (vid ungefär 90-95 grader). Och att detta fel på något sätt lagras och att den därefter alltid har lampan tänd.

Hoppas någon kan ge insiktsfulla tips i detta problem.

Tack,
Andreas
Låter som relät, hade något liknande på min bil att fläkten inte starta när den gick upp i värme! Fixa ett nytt och vips är problemet borta.
Om du vill vara säker på det så titta om du kan låna ett relä från en skrot eller vän, så du inte köper ett nytt och det visar sig att det fortfarande inte fungerar. Onödigt dyrt då det kostar 4-500kr hos Volvo!

Lycka till!
volvojonnie skrev:Låter som relät, hade något liknande på min bil att fläkten inte starta när den gick upp i värme! Fixa ett nytt och vips är problemet borta.
Om du vill vara säker på det så titta om du kan låna ett relä från en skrot eller vän, så du inte köper ett nytt och det visar sig att det fortfarande inte fungerar. Onödigt dyrt då det kostar 4-500kr hos Volvo!

Lycka till!
Hur var det för dig om du kopplade ur tempgivaren eller körde med AC - fungerade fläkten då?
Hej igen!

Fick tips från en volvomek att det kan vara nivåvakten för kylvätska. Men läste här på någon tråd att om det är nivåvakten så ska lampan slockna om man kopplar ur nivåvakten. Det gjorde den inte på min bil.

Kan någon med säkerhet säga om detta är sant? Om inte finns det något sätt att testa nivåvakten, genom att kolla motståndet eller nåt?

Tacksam för svar,
Andreas
En uppdatering.

Det visade sig vara nivågivaren för kylarvätskan...

Behövde dock inte byta den. Det hela löste sig när jag hade ute den för att kolla hurvida den fungerade eller ej.
Jag kollade med multimeter och den bryter när det är tomt i kärlet, annars skickar den genom signalen.
När jag petade tillbaka givaren så slocknade lampan.

Måste varit glapp eller liknande.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]