Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
ska snart beställa en kondensor från Skruvat.se tänkte jag.
Vad tror ni om detta ?

Kondensor:
http://www.skruvat.se/Kondensor-klimata ... 11749.aspx

FInns två stycken olika torkfilter, vilket ska jag ha ?
http://www.skruvat.se/Torkfilter-P59612.aspx
http://www.skruvat.se/Torkfilter-P59649.aspx

Hur ska jag gå tillväga för bästa resultat om jag ska göra detta arbete själv ?

Om jag åker och tömmer systemet hos kylnissen och åker sedan hem för att plocka bort kondensor och torkfiltret.
Sedan monterar jag den nya kondensorn samt Torkfilter utan att ansluta detta ?, för att sedan åka in dem närmsta dagarna till kylnissen för fylla systemet igen. KAN jag ansluta torkfiltret då på plats när det sitter på bilen utan att behöva riva hela fronten ?.
Om jag fattat rätt så får jag inte öppna anslutningarna på torkfiltret innan det är dags för att fylla systemet. Men kan resten av systemet stå öppet ?.

Hur ska jag gå tillväga med detta ?. Hur har ni gjort som har bytt själva ?

Tacksam för svar...

PS: ändra gärna rubriken till "Hjälp med kondensor byte"...
av jaob
xxargs skrev:Det bästa är ju om man har egen vakumpump...

.
Han precis skriva ett inlägg innan jag såg din text :)...

Jag känner han ganska bra så det är inga problem om jag har varit där själv och rotat innan och bytt grejer. Han fyller bara på åt mig om jag vill det.

Men det blir ju problem med att byta grejerna innan då det kommer in fukt i systemet.
Och jag vet inte om jag kan göra det hos honom då det är lite vid sidan av så att säga.

Men det bästa tycker du är att försöka byta kondensor samt torkfilter på plats hos kylnissen några minuter innan man vacum suger systemet för att sedan fylla på ?
av xxargs
Han har ingen vakumpump med slang som du skulle kunna låna ??

sådant underlättar saken oehört rent monteringsmässigt sas.

en alternativ är att du plockar ihop grejorna och därefter åker direkt över till kylnissen så att han får börja vakumpumpa - visst reservmarginalerna på torkfiltret blir mindre men man kanske får ta det pga. praktiska bekymmer.

att plocka ihop och sedan låta det stå i flera dagar innan vakumpumpningen kommer dock inte på fråga - tidsaspekten är en viktig del här...

---

jag har öppnat en PWM-kompressor i en 7 år gammal bil, där ser man mycket tydligt viken oljenivå kompressorn av den enkla orsaken att oljan har frätt på aluminiumet så att gjutskinnet helt enkelt blivit porigt. när jag sedan sög systemet (med ny kompressor) så låg fuktnivån på 4 mBar och man fick suga många timmar innan man nådde två mBar stadigt, därefter byttes torken och sedan sögs det till 2 mBar ganska snabbt igen - läckkollades och systemet fylldes (bilen hade för övrigt läckt 150 gram R134a under dom 7 åren - bra ur bil-AC ögon sett men skulle anses 'läcka som ett såll' om man kommer från industrikyla och vitvarukyla).

det skumma var att olja såg helt frisk ut förutom en mycket lätt dimma och kanske anings stråk av avlagringar när jag hällde ut oljan för att mäta mängd och inspektera

lärdomen av detta är att man egentligen borde byta torkfiltret var femte år ändå även om AC:n i övrigt fungerar OK - bil-AC blir fuktig invändigt förr eller senare den saken är klar.
Senast redigerad av 1 xxargs, redigerad totalt 0 gånger.
av jaob
xxargs skrev:Han har ingen vakumpump med slang som du skulle kunna låna ??

en alternativ är att du plockar ihop grejorna och därefter åker direkt över till kylnissen så att han får börja vakumpumpa - visst reservmarginalerna på torkfiltret blir mindre men man kanske får ta det pga. praktiska bekymmer.

att plocka ihop och sedan låta det stå i flera dagar innan vakumpumpningen kommer dock inte på fråga - tidsaspekten är en viktig del här...

---

jag har öppnat en PWM-kompresor i en 7 år gammal bil, där ser man mycket tydligt viken oljenivå kompressorn av den enkla orsaken att oljan har frätt på aluminiumet så att gjutskinnet helt enkelt blivit porigt. när jag sedan sög systemet (med ny kompressor) så låg fuktnivån på 4 mBar och man fick suga många timmar innan man nådde två mBar stadigt, därefter byttes torken och sedan sögs det till 2 mBar ganska snabbt igen - läckkollades och systemet fylldes (bilen hade för övrigt läckt 150 gram R134a under dom 7 åren - bra ur bil-AC ögon sett men skulle anses 'läcka som ett såll' om man kommer från industrikyla och vitvarukyla).

lärdomen av detta är att man egentligen borde byta torkfiltret var femte år ändå även om AC:n i övrigt fungerar OK - bil-AC blir fuktig invändigt förr eller senare den saken är klar.

Tack för svar.
Kan tyvärr inte låna några grejor.

jag trodde bara det var att slita bort den gammla kondensorn samt torkfilter för att sedan montera dem nya direkt och dra åt alla anslutningar. Och sedan åka in och fylla på inom ett par dagar.
Men det går ju inte hör jag nu, så jag vet inte hur jag ska lösa detta :S.

Kostar ju multum att lämna in för att göra detta med kvitto.
av jope84
xxargs skrev:Han har ingen vakumpump med slang som du skulle kunna låna ??

---

jag har öppnat en PWM-kompressor i en 7 år gammal bil, där ser man mycket tydligt viken oljenivå kompressorn av den enkla orsaken att oljan har frätt på aluminiumet så att gjutskinnet helt enkelt blivit porigt. när jag sedan sög systemet (med ny kompressor) så låg fuktnivån på 4 mBar och man fick suga många timmar innan man nådde två mBar stadigt, därefter byttes torken och sedan sögs det till 2 mBar ganska snabbt igen - läckkollades och systemet fylldes (bilen hade för övrigt läckt 150 gram R134a under dom 7 åren - bra ur bil-AC ögon sett men skulle anses 'läcka som ett såll' om man kommer från industrikyla och vitvarukyla).

det skumma var att olja såg helt frisk ut förutom en mycket lätt dimma och kanske anings stråk av avlagringar när jag hällde ut oljan för att mäta mängd och inspektera

Har jobbat med kyla och det kommer aldrig in fukt i systemet om det är tillräkligt med gas i. R134a Jobbar aldrig i de låga trycken vid de temperaturerna som ac används i, Där av alltid övertryck även i förångaren i kupén.

Sen skall man aldrig släppa ut köldmedium i naturen i onödan pga det är en miljöfarlig gas.
av m2c
Jag håller med dig till 100% om att man inte i onödan ska släppa ut miljöförstörande ämnen i naturen. Fast man kan ju å andra sidan fråga sig rimligheten till att en privatperson inte får köpa r134a, och en verkstad behöver (mig veterligen) väldigt dyra ackrediteringar för att få köpa gasen.

När vem som helst kan köpa http://biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Kylspray/ och som enligt produktbladet på sidan har som aktiv beståndsdel 95-100% 1,1,1,2-tetralouretan. Vilket råkar vara r134a.
http://en.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroethane
av jaob
Okej jag kommer göra såhär.

Jag kommer beställa en kondensor från skruvat.se (hoppas den duger)
Sen köper jag ett torkfilter i samma veva (Vet dock inte vilket jag ska ha till den kondensorn :S )

Sen river jag bort grejerna och smackar dit det nya så fort som möjligt för att sedan åka och fylla på igen.
Kylkillen sa att så fort du har satt tillbaka grejerna så blir det ju ett slutet system men att man bör fylla på nästan direkt iallafall. Så det va inga problem att montera grejerna själv för att sedan komma in och fylla på.

Men kan nån hjälpa mig med vad jag ska skaffa för grejer.

Kan jag köpa den där kondensorn på skruvat.se ?
Vilket torkfilter ska jag ha till den ?

Enligt skruvat så följer det med 3st O-ringar som sitter på kondensorn.

Behöver jag skaffa några fler O-ringar ?
Hört att man ska smörja O-ringarna med lite olja vart får jag tag på sånt ?.

vad behöver jag för verktyg ?
Planen är att plocka av fronten för den har jag haft borta förut och det va en enkel operation.

Hörde med en verkstad idag och dom skulle ha 6000 kr för arbete+material.
Tycker det är lite väl blodigt.
Har räknat på att jag kommer hamna på ca: 2800 kr kanske om jag klarar av att göra det själv.
av jope84
Glöm inte kolla upp om de behöver fyllas på olja i systemet med. Har ingen direkt erfarenhet av bil kyl, men i vanliga system så följer det med olja runt i systemet och man har en oljefälla för att föra tillbaka till kompressor. I kondensorn kan det samlas en del olja som då försvinner om du byter kondensor.
av xxargs
All olja snurrar runt i en bil-AC då dessa i regel inte har någon oljeavskiljare.

nämde det tidigare att om man byter saker så måste man fylla på extra olja för att ersätta det som försvinner med det som kasseras och rekommendationerna är då för oljefria saker med stora innerytor(tex kondensor) eller absorberar olja (nytt torkfilter) behöver 30 ml och sakerna med mindre innerytor som rör och slang så räcker det med 15 ml. Expansionsventilen är i regel så liten att den inte behöver något alls eller bara några få ml om den inte har lite rörlängder inkopplat.
av jaob
Hur sitter tryckvakten fast i torkfiltret ???
För på det nya jag ska köpa ser det ut som det sitter en bult rakt ner i som man ska ta bort.
Och själva tryckvakten som sitter på nu ser ut att ha invändiga gängor ?.

Sitter det nån adapter eller nått liknande ?
bifogar ett par bilder på det nya och det gamla...

http://www.autokatalogen.se/Matrix/imag ... _2_big.jpg

https://www.jagrullar.se/forum/images/fb/images_3a4201172556Pff00.jpg

Tycker det ser ut som att tryckvakten inte kommer att passa på det nya filtret ?

Dem här tex: dem har ju invändiga gängor det kommer ju inte att passa i ett hål med gängor.

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]