Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av henso
Jahaja.. igår när jag var ute o åkte så helt plötsligt under en omkörning så hoppade bilen i "limp home mode" (givetvis hade jag skåpkärra efter o uppförsbacke också)
iaf så slutade även ac funka- åkte in och koppla på datorn idag och fann en massa fel.
Laddluftstryckgivare, egr x 3,stomkorsslutning tillslag acc o lite annat, de gick att nollställa allt utom ovanstående 3 (motorlampa lyser) fick se att när helmia bytte acpumpen så har de dragit kablarna så de legat imot remskivan till acpump och tillslut skavt igenom och korsslutit , frågan är om tryckgivare mm kan vara ett följfel av korsslutningen , vad tror ni ?

mvh Henric :(
av hanss
Hade otur med min SAAB... Ac kompressorn gav upp när bilen gått 10 000mil.. Tycker att det är lite märkligt att de inte håller längre.. Jag fick stå för kalaset själv... Var inte billigt...
Användarvisningsbild
av henso
lite tester med map switch visar att den är ok
rotar vidare o finner att säkring 38 bränt (motorventiler !?) sätter i en ny och bilen går normalt igen :lol: .dock lyser motorlampan men kommer väl att lysa till datorn återställs antar jag, fick tid redan på måndag för fix av ac kablar iaf och jag hoppas att de då återställer/nollar felkoderna då det var pga delas slarv de uppkom (utom egr felet då)
Vart köpet jag en ny egr förutom på volvo ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Det är snarare tvärtom. Förr kylde de alltid till max, alltså strax över fryspunkten. Nu går de inte lika mycket, utan kyler bara precis vad som behövs, allt för att minska på bränsleförbrukningen som går åt för att driva runt dem.
Ungefär, men då kopplades kompressor ur och stod stilla när den inte behövdes.

Idag snurrar den 100% av tiden och så minskar man trycket i stället (genom att variera slagvolymen eller öppna returventil tex) . Det går åt mindre energi men sliter mer då den är inkopplad och snurrar konstant hela tiden.

Min gamla kylde på max som du säger men snurrade kanske bara 10% av tiden vid normala svenska temperaturer i.o.m att den kopplades i/ur. Så på 40.000 mil hade kompressor kanske bara "snurrat" 4.000 mil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Då var det tydligen dags för min kompressor My-10 och drygt 5000 mil. :-(O)

Gnisslar som ett lager som håller på och skär ihop, kommer och går, lät rikigt illa i helgen. Blir knäpptyst direkt man slår av AC knappen.

Bilen ska in på sevice i morgon, men just nu i kväll var den tyst, få se om det gör något vettigt på Voloverkstaden i morgon bitti om den är tyst just då.
av xxargs
är du säker på att det är kompressorn - det du hörde kanske var remgnissel pga. dåligt spänd rem - kompressorn är tung att driva runt även i normaldrift och har man kondensorfläktar och annat igång så suger generatorn ganska mycket den också och mycket av lasten försvinner i samma sekund du stänger av AC-knappen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
xxargs skrev:är du säker på att det är kompressorn - det du hörde kanske var remgnissel pga. dåligt spänd rem - kompressorn är tung att driva runt även i normaldrift och har man kondensorfläktar och annat igång så suger generatorn ganska mycket den också och mycket av lasten försvinner i samma sekund du stänger av AC-knappen.
Nej det var inte remmen, det låter exakt som ett lagerljud. Jag låg dessutom 100 km/h och hade kört så i 8 mil i jämn fart i +20 grader så varken kompressor eller fläktar borde ju ha speciellt mycket att göra.

Tog en runda i kväll och det låter av och till, tystnar direkt om jag slår av ACn, omedelbart. Ljudet har kommit mer och mer sista veckan.

Vad bör man göra om verkstaden inte hittar/fixar det, köra till det rasar verkar dumt, det verkar ju kunna ta med sig kamremmen med ventilsallad som följd antar jag

Det skulle ju kunna vara lagret i spännrullen men den är ju redan bytt förra året, man skall väl inte behöva byta spännrulle varje år om man bara kör dryg 2000 mil per år, vad händer med kvaliten, är det bara fordgrejjer i volvo nuförtiden ?:-/. Men vad jan minns så försvann inte det ljudet om man stängde av ACn
av Jimpen89
Ursäkta för väckningen av tråden men lite onödigt att skapa nya hela tiden.

Har upptäckt att kompressorn låter ganska mycket speciellt vid uppstart och en tid efter det.
Trycker jag av AC så slutar ljudet direkt och bilen blir knäpptyst. Är det AC´n som börjar sjunga på sista versen?
Goodwill gäller knappast på en V70 2.5FT -09 med 18k mil på nacken?
Användarvisningsbild
av Anders E
Goodwill garantin är som sagt 60mån från bilens tillverkningsdatum.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]