Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dalmans
Hej, hade tänkt att min T5-R skulle få gå i vinterdvala till hösten, vet att det är ett tag kvar men jag vart nyfiken vad man bör göra för att bilen ska må så bra som möjligt... bilen kommer stå i en lada så det kommer vara kallt, och grus som "golv".

Ställa bilen på däck och fälg man inte är så rädd om?
dra över ett överdrags-skydd?
mycket/lite bensin i?

OSV...
av mikebike
Full tank för att undvika kondens och maxtryck i däcken.
Givetvis kollar man broms-, kyl- och spolarvätska också.
Överdrag är nog bra, i en lada får man ser till så att mössen inte kan ta sig in.... :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
En eller ett par "torrbollar" ståendes inne i bilen skadar definitivt inte. Batteriet skall helst stå på underhållsladdning, eller åtminstone laddas fullt och kopplas ur.

/Thomas
Användarvisningsbild
av päpplet
över en vinter är det nog inte så nödvändigt att varmköra lite då och då.
Användarvisningsbild
av hollan
när min musse får vinterdvala så sätter jag på cetek laddaren en gång i månaden typ inga andra förberedelser den står på sina egna hjul visst kan man palla upp på pallbockar men det är ju inte mer än 5-6mån där där nya bilar som står längre utomhus på volvo :D skall den stå i en lada så är en torrboll inte fel och några musfällor inne och i motorummet
av Sjuksköterskan
Jag funderar också över detta då jag sålt vinterdäcken till min Classic MY00 och inte har något större behov av bilen vintertid. Förvaras i kallgarage i Luleå. Vintrarna här är långa, tar i princip aldrig slut, så vi talar om minst 6 månader.

* Maxtryck i däcken - ok

* Fulltank - ok

* Spolarvätska - ok (fyller med koncentrat inför vintern, kan ju bli -30 eller kallare här i Luleå)

* Underhållsladda batteriet - ok, får köpa en laddare

* Hur är det däcken, ska man rulla dom ett kvarts varv då och då för att undvika "morgonsula" ?

* Varmkörning - behövs det ? Finns det risk att lager och annat torkar ut annars om jag inte startar motorn ? Kan ju förstås starta bilen och köra ett varv på parkeringen med sommarsulorna också vintertid vid behov.

Är det något jag missat som bör göras ?

Vänligen
Forumets sjuksköterska
Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]