Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eisenhower
Gelis skrev:Mnst 10A men helst 30A Startströmmen är bra mycket högre än 7A på en elfläkt
Okej, tror jag kör på 10A. Men om jag sätter in en 30A finns det inte risk för att fläkten kan pajja om det blir en strömrusning på t.ex. 25A?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Säkringar är normalt av trög typ vilket innebär att dom klarar korta strömspikar men brinner av när strömmen är för hög under längre tid.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vangabo
najs kopplingsschema och bra bilder. Tänkte höra vad ni köpte för grejor så som givare och elfläkt. Biltemas saker??
Vad har de för betydelse om man sätter givaren på den övre slangen eller den undre?
av Rådlös
"Vad har de för betydelse om man sätter givaren på den övre slangen eller den undre?"

Om allt fungerar med kylaren så är ju det vattnet i den undre slangen förhållandevis mycket kallare än i den övre slangen. Och det är ju den övre temperaturen som är intressant i sammanhanget. När det blir för varmt där skall fläkten starta. Sätter du samma termostat på nedre slangen så lär fläkten aldrig starta.
av eisenhower
Rådlös skrev:"Vad har de för betydelse om man sätter givaren på den övre slangen eller den undre?"

Om allt fungerar med kylaren så är ju det vattnet i den undre slangen förhållandevis mycket kallare än i den övre slangen. Och det är ju den övre temperaturen som är intressant i sammanhanget. När det blir för varmt där skall fläkten starta. Sätter du samma termostat på nedre slangen så lär fläkten aldrig starta.
Vill bara påpeka att fläkten startar och går suveränt om du sätter tempgivaren på den nedre slangen. Självklart startar fläkten lättare om du sätter tempgivaren på den övre slangen eftersom vattnet i den övre slangen kommer direkt från motorn och är alltså varmare än det vattnet som är i den nedre slangen. Vattnet i den nedre slangen är kallare än vattnet i den övre eftersom vattnet i den nedre slangen har passerat genom kylaren.

Mvh Eisenhower
Användarvisningsbild
av Hygglo
Reläet är väll samma som man har till extraljus.
Men vart har du köpt fläkten och givaren?
av eisenhower
Hygglo skrev:Reläet är väll samma som man har till extraljus.
Men vart har du köpt fläkten och givaren?
Reläet är ett enkelt slutande relä.
Alla grejer jag har använt för att byta till elfläkt är köpta på feltema :)

Mvh Eisenhower
Användarvisningsbild
av NayaBeach
Tjena! Har en 244 -84 med B23A.

Givare skall sitta på nedre slang. Fläkten behövs ju endast när kylaren inte klarar av sitt jobb på egen hand.

Men vad jag egentligen skulle skriva - Vilken temperatur har ni på givarna? Biltema har 92 och 95C. Tips på annan bils givare funkar med. Billigare på skroten.

Min installation består av en fläkt från Volvo 850 monterad i original plasthölje.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]