Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Det hörs lite från höger framhjul. Svänger jag till vänster är det nästan tyst. Till höger, hörs det mycket mer. Nästan som att det vare bromsar som tar i skivan.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
av camaro69
Det är med stor sannolikhet hjullagret som gjort sitt. Bara och byta.
av 2444ever
Har bytt båda mina fram (inte samtidigt). Vid båda tillfällena noterade jag utöver de symptom du har att det var ett "vinande" ljud från framvagnen runt 70 km/h ungefär, märktes tydligast om man la i friläge i typ 90 o lät den "glida" ner mot 70.
På Volvo frågade dom faktiskt om det var så. Vet inte om det enbart är typiskt för min modell.

Men som @Camaro69 skriver, det mest typiska symptomet är det du beskrev.

Men du skriver att höger hörs mest när du svänger höger o tyst när du svänger vänster, fått för mig att det brukar vara tvärtom?
av kamilenski
Kanske är det tvärt om. Men i mitt fall är det som jag skriver.
Går det att byta med standart verktyg?

Ska testa med glidningen 90/70.
av Volvolife
Har också ett läte som du beskriver. Men bara med mina vinterdäck på trodde det var hjullagret med när jag fick på mina sommardäck så var det knäpptyst.
Du kan ju snurra påhjulet när det är upplyft och känna på fjärden om det vibrerar i fjärden så är hjullagret dåligt. Det är vad jag har hört.
av jaob
På min bil hade jag en kolv i ett bromsok som kärva rejält.. och det lät om det och när jag svängde så sluta det ibland och ibland lät det när jag svängde också...
trodde det va mitt hjullager också tills jag upptäckte att fälgen va jätte varm samt att den blev svart väldigt fort av allt bromsdamm... Så det är inte omöjligt att det kan vara andra grejer än hjullager, dock så gissar jag på att du borde märka det ganska fort om bromsarna ligger på.
av kamilenski
Tack för alla tips. Ska avvakta lite tills det låter mer.
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag skulle inte vänta.
Har du otur kan det "nypa" och det tar tvärstopp.

Med normal händighet klarar du bytet själv på en timme.
av kamilenski
camaro69 skrev:Jag skulle inte vänta.
Har du otur kan det "nypa" och det tar tvärstopp.

Med normal händighet klarar du bytet själv på en timme.
Då blir det en resa till Biltema :)
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]