Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sjost
Pebben skrev:jag tycker man skall köpa svenskbyggt så länge det finns bra bilar som byggs i Sverige. Så du har följande att välja på:

V70, XC70, S80, S60, XC90, C70.

Saab 9-5,9-3

Cadillac.
Hade alla personer i världen tänkt likadant hade Volvo inte funnits idag. Dessutom skapar ju alla Volvos modeller jobb i Sverige oavsett var dom tillverkas.

Angående design och byggkvalitet, så är ju det väldigt personligt. Håller inte med de som tycker V50ns interiör är plastigare än V70. Det är ju faktiskt betydligt mindre plast i den än V70.. Men håller med om att vägljudet är väl högt i V50.
av Pebben
Daggis2 skrev:Spelar det någon roll om bilen är tillverkad i Belgien eller Sverige? I nutidens globala ekonomi där mer och mer tillverkningsjobb flyttas till låglöneländer så kanske inte detta är det viktigaste kriteriet vid val av bil längre.

Tycker ni förresten att benytrymmet i baksätet är så bra i V70 förresten? Det finns väl bättre i den storleksklassen åtminstone om man läser biltidningarnas tester. Finns bättre bagageutrymmer oxå.

Skulle jag behöva en V70 så skulle jag vänta till nya kommer, skulle aldrig köpa en ny "gammmal" bil.

Fast å andra sidan så slipper man barnsjukdomar.

Nu slutar jag med den här diskussionen, jag är som er andra, jag tycker att det jag själv köpt är bäst och det kanske inte är så väldigt långt över sandlådenivån.

Ha det så bra.
Men det är fortfarande väldigt mycket jobb som läggs på underleverantörer. Tänk bara på alla installationer på fabriken. Men visst är det så att det betyder mindre och mindre.
Fast jag tycker dock att min V70 är betydligt mycket roligare att köra än en V70 T5 som jag tycker förmedlar alldeles för lite av vägen till ratten. Vidare så kränger den för mycket för min smak. Men vill man åka lite lagom bekvämt så kanske den duger. Dock om man tar till BMW så är BMWn bekvämare och betydligt bättre chassi.
av Pebben
sjost skrev:
Pebben skrev:jag tycker man skall köpa svenskbyggt så länge det finns bra bilar som byggs i Sverige. Så du har följande att välja på:

V70, XC70, S80, S60, XC90, C70.

Saab 9-5,9-3

Cadillac.
Hade alla personer i världen tänkt likadant hade Volvo inte funnits idag. Dessutom skapar ju alla Volvos modeller jobb i Sverige oavsett var dom tillverkas.

Angående design och byggkvalitet, så är ju det väldigt personligt. Håller inte med de som tycker V50ns interiör är plastigare än V70. Det är ju faktiskt betydligt mindre plast i den än V70.. Men håller med om att vägljudet är väl högt i V50.
Håller inte med dig om det faktiskt, det är inte så många länder i världen som tillverkar bilar. De andra måste också köpa nåt märke. Men det är sant med att det skapar jobb ändå. Så en V50 är ur den synvinkeln bättre än ex. vis BMW. Dock är 9-3 ännu bättre.

Mindre plast i V50? Vad grundar du det på? Måste säga att det känns som det är 90% plast i interiören i båda. Tycker tycker iaf. jag att valet av plast i V50 känns betydligt billigare än i V70.
av sjost
Pebben skrev:
sjost skrev: Hade alla personer i världen tänkt likadant hade Volvo inte funnits idag. Dessutom skapar ju alla Volvos modeller jobb i Sverige oavsett var dom tillverkas.

Håller inte med dig om det faktiskt, det är inte så många länder i världen som tillverkar bilar. De andra måste också köpa nåt märke. Men det är sant med att det skapar jobb ändå. Så en V50 är ur den synvinkeln bättre än ex. vis BMW. Dock är 9-3 ännu bättre.

Mindre plast i V50? Vad grundar du det på? Måste säga att det känns som det är 90% plast i interiören i båda. Tycker tycker iaf. jag att valet av plast i V50 känns betydligt billigare än i V70.
Om man tittar på Volvos största markander, så är det alla länder som tillverkar bilar själva. USA är absolut störst, Sverige 2a, Storbritanien, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Japan, Belgien, Frankrike.

Det är dom 10 största marknaderna, och det är bara Belgien och Nederländerna som inte har något eget inhemskt märke..

Volvo sålde totalt 456000 bilar 2004, och i Sverige var det drygt 311 000 nyregisterrade bilar 2005, så även om alla svenskar hade köpt Volvo, så hade det ändå sålts mindre Volvo totalt än vad som sker idag. Dessutom har vi ju Saab också, och dom hade sålt en del med..

All utveckling sker ju fortfarande i landet, och det finns många underleverantörer i Sverige med även om deras delar sätts ihop i andra länder. Alla jobb finns ju inte precis där fabrikerna för montering ligger.
Volvo har drygt 20000 anställda i Sverige, medans det är ca 4000 i Gent, trots att dom producerar betydligt mer bilar än Torslanda.

Angående plasten i V50, så går man mer och mer ifrån det traditionella hårda plasten (vanligtvis ABS), för att ha mer mjuka delar pga krocksäkerhet, men även för att sänka gnissel och knak mellan detaljer. Därför har V50 mer mjukare plast än hårdplast. Det är fortfarande plast, så det är helt rätt att det är 90% plast eller ännu mer tillochmed i inredningen. Fast det är plast med mjukt skumöverdrag, vilket är betydligt dyrare än vanlig plast. Och det har man mer av i V50 än i V70. Sen hur man upplever det är en annan sak. Jag upplever det som en mindre plastig känsla, medans du upplever det som plastigare..
Användarvisningsbild
av Crille
Hmmm
Någon som kommer ihåg hur denna tråden startade. Tycker den spårade ur lite här.
sola454 skrev:Jag ska byta till tjänstebil och står och väljer mellan v70 och v50...

Vi har som privat bil en v70 som vi kommer behålla tillsammans med tjänstebilen!
Men ska man välja en v50, mindre, drar mindre, lägre förmånsvärde.

eller

V70, större rymmer hund och barnstol, men kostar mer...

Hur ska man tänka?
Är v50:n för liten för att kunna ha barnstol bak, och ändå kunna sitta bekvämt framför?

tacksam för tips!
Jag skulle i alla fall välja V50, har du inget behov av 2st V70 så finns det inga direkta fördelar att välja den.
Både förmånsvärdet och driftskostnader blir billigare med en V50
Användarvisningsbild
av greeeken
O barnstolen SKA sitta bak
av Pebben
sjost skrev:
Pebben skrev:
sjost skrev: Hade alla personer i världen tänkt likadant hade Volvo inte funnits idag. Dessutom skapar ju alla Volvos modeller jobb i Sverige oavsett var dom tillverkas.

Om man tittar på Volvos största markander, så är det alla länder som tillverkar bilar själva. USA är absolut störst, Sverige 2a, Storbritanien, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Japan, Belgien, Frankrike.

Det är dom 10 största marknaderna, och det är bara Belgien och Nederländerna som inte har något eget inhemskt märke..

Volvo sålde totalt 456000 bilar 2004, och i Sverige var det drygt 311 000 nyregisterrade bilar 2005, så även om alla svenskar hade köpt Volvo, så hade det ändå sålts mindre Volvo totalt än vad som sker idag. Dessutom har vi ju Saab också, och dom hade sålt en del med..

All utveckling sker ju fortfarande i landet, och det finns många underleverantörer i Sverige med även om deras delar sätts ihop i andra länder. Alla jobb finns ju inte precis där fabrikerna för montering ligger.
Volvo har drygt 20000 anställda i Sverige, medans det är ca 4000 i Gent, trots att dom producerar betydligt mer bilar än Torslanda.

Angående plasten i V50, så går man mer och mer ifrån det traditionella hårda plasten (vanligtvis ABS), för att ha mer mjuka delar pga krocksäkerhet, men även för att sänka gnissel och knak mellan detaljer. Därför har V50 mer mjukare plast än hårdplast. Det är fortfarande plast, så det är helt rätt att det är 90% plast eller ännu mer tillochmed i inredningen. Fast det är plast med mjukt skumöverdrag, vilket är betydligt dyrare än vanlig plast. Och det har man mer av i V50 än i V70. Sen hur man upplever det är en annan sak. Jag upplever det som en mindre plastig känsla, medans du upplever det som plastigare..

Håller med om att tråden spårat ut men vill bara tillägga några saker till det som har med V50/V70 att göra...

Intrumentbräda: Skumplast i båda (ABS ram, skumplast och folie utanpå) (Min V70 har lite läder också, finns inte i V50)
Dörrsidor: Hårdplast i båda med tyg/läder i sidorna (V70 äkta skinn, V50 konstskinn) Dock tycker jag konstskinnet är i princip lika bra. Delar är dock skum på V70, vet inte med V50?
Lister: Finns med äkta metall till V70, V50 har plast.
Stolar: Samma i båda, tyg eller skinn.
Stereopanel: Metall + plast i V70. Plast med metallöverdrag i V50.
Mittkonsoll: Skum i V70, skum i V50.

Så var har V50 skumplast där V70 har ABS?

Till dig som väljer:
Provkör båda, känn och kläm på båda. Kolla om du får plats med allt i V50in. Tycker du V50 är lika bra eller bättre så ta den för den är billigare. Tycker du bättre om V70 så kolla hur mycket dyrare den blir i förmånsvärde och bestäm sedan om du tycker det är värt merkostnaden.
av haxpet
Är inte stolarna i V70 "större"?

Jag har varit och provsuttit i en V50, eller om det var en S40N, men det är väl sak samma. Men jag har för mej att det inte är samma stolar.

Och stolarna i en V70 är världsklass, finns inte många bilar som har så bra stolar. Kanske V50 har samma, det ska jag inte säga emot, men dom såg inte riktigt lika ut.
Användarvisningsbild
av åsaboe
sola454 skrev: Men ska man välja en v50, mindre, drar mindre, lägre förmånsvärde.
Om de detaljerna är mycket viktiga finns det väl bara ett val. V70 Bi-Fuel. :wink:

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]