NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulf13
Hej
För någon månad sedan tog jag upp att det var kondensvatten under golvmattan höger fram och baK på min frus bil. Jag hittade så småningom vad som var orsaken. Dräneringsslangen från värmepaketet hade lossnat från bottenplattan och vattnet strömmade in i kupén under mattan.
Jag har haft mattan´uppvikt sedan dess för att torka ut ordentligt för att undvika mögel.
Men det verkar inte bli torrt och min fråga är om det kan rinna in vatten någon annan väg är genom dräneringsslangen . Det verkar vara fukt längre bak längs kardantunneln eller botten plattan.

Jag har rensat slangen upp till värmepaketet med en renstråd och även fått tråden att sticka fram under bilen från hålet i kardantunneln där dräneringslangen sitter. Ibland kommer det mycket vatten under bilen i bland nästan ingenting efter körning och då undrar jag om kan rinna in under mattan någon annan väg? Bilen är en S40N-04.

Finns det sprängskiss så man kan se hur dräneringssystemet ser ut och ev, som visar hur kondensvattnet samlas upp i ngn behållare och om den har ngn annan väg som vattnet kan rinna ut?
Tacksam för alla seriösa svar på ett stort problem
Ulf
Mattan kan suga åt sig 15-20 liter vatten.
Mattans skumm har en plastfilm eller nått på utsidan som gör att skumet inte andas, o vattnet blir kvar. ska du vädra tills mattan blir tirr, får du nog räkna med att det tar minst ett halvår, om inte mer.

Du måste ta ur mattan o klaäma ur så mycka vaten du kan sen torka ur resten genom att ha mattan nåt dygn i nått sotrt tork rum.
eller köpa en ny mattan för 1500:-
Hej tack för ditt svar och en följdfråga.
Kondensvatten kan således bara rinna ner genom röret och det finns då ingen annan väg för vattnet att komma in under golvmattan?
Är det så får man koncentrera sej på att få golvmattan torr, Ev. ny matta får komma senare, ifall det inte går att få den nuvarande helt torr.
Mvh
Ulf
Det går att torka mattan, men du måste ta ut den :( . Hade samma problem på min bil, den torkades först på Bilia, men felet ´´glömde dem att fixa´´ så vatten kom in igen. Efter mycket strul med dem fick jag till slut en ny :).
Vilket bra forum det här är.
Nu har jag delvis lyft mattan höger fram och den var ju ordenlig fuktig trots att den varit uppvikt i framkanten i 4 veckor för att torka ut. Det har inte räkt, utan nu står en kupefläkt under den uppvikta mattan för att torka ut fukten i den tjocka isoleringen.
Tack för hjälpen
Ulf
om den är fuktig där fram, kolla där bak. brukag gå att pressa ur 7-8 litter vatten.
en bil-AC kan klämma ur sig flera liter kondensvatten i timme och har detta inte kunnat rinna ut så hamnar det i kupéns mattor som uppenbarligen kan suga i sig hinkvis med vatten innan det upplevs fuktigt.

att torka ur en så stor mängd vatten är knepigt och även med kupé fläkt så går det nästan inte om man inte samtidigt konstant byter ut luften ur kupén och då räcker det inte med en liten springa i fönstret utan snarare samtliga fönster nere och en 12 kW byggtork som blåser på mattorna under många dagar...

att ta ut mattorna och vända den fuktiga delen mot (torra) luften förkortar torkningen säkert hundratals gånger gentemot att försöka torka dessa på plats.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]