Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xxargs
#558307
Susande i expansionsventil betyder för den mesta att man 'bara' saknar köldmedie och inte att man måste byta expansionsventil.

TS hade här ett dubbelfel varav förmodligen den trasiga temperatursensorn orsakade det andra felet med expansionsventilen då denna sensor har till uppgift att få ECC att stänga av kompressorn när evaporatorn går under 0 grader C och börja frysa.

nu visade sensor 66 grader C hela tiden vilket gjorde att kompressorn pumpade hela tiden, evaporatorn så kall att den snöade igen fullständigt och tjocka röret vid torpedrummet blev så kallt att den blev frostig (det skall den aldrig bli mer än högst korta tider (sekunder) vid typ kompressormotioneringskörning vintertid, aldrig sommartid - tjocka röret skall bli kylskåpskall och kanske kondensvatten droppar om den, men aldrig frysa och bli isig) i samband med frysning av evaporator så brukar ventilationen minska till nästan ingenting fast man har full fläktfart då isen i den frostkalla evaporatorn fyller lamellerna och blockerar för luften för ventilationen - det stod ingen om detta i den här tråden.

Förmodligen har detta fel med trasig sensor varit ett tag och evaporatorn isat igen gång på gång - is tar plats och förmodligen har is vuxit kring expansionsventilen i sådan grad och sprängt mekaniskt att något till slut har brutits sönder (den lilla runda saken med membran inuti på expansionsventilen) gasen som fanns där (oftast någon kryddmått R134a) pyst ut och ställt ventilen helt öppet och föranledde utbyte av expansionsventil - vilket kan vara väldigt dyr historia iom man ofta får riva hela instrumentpanelen och plocka isär fläktpaketet och det kan vara 1-2 dagar bara i arbetstid

byte av expansionsventil är verkligen inget att sukta efter eller att byta 'för säkerhets skull'

---

lärdom av detta är om tjocka röret blir frostig och/eller vinddraget försvinner i ventilationen när AC-knappen är på och vinden kommer tillbaka ett tag efter när AC-knappen slagits av, så är det fostskyddsvakt-sensorn som är trasig och det är lämpligt att ha AC:n avstängd tills det är fixat om man inte vill ha dyra reparationer som att byta evaporator och expansionsventil pga. att dessa fryst sönder...

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]