Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Efter många funderingar har jag nu äntligen bestämt mig för att köpa en XC60 R-design T6 med en hel del smått och gott.

Kan dock inte riktigt bestämma mig för 2 saker, klädsel och färg.

Klädsel, den gråa med vita "ränder" (GM00) eller den helgrå (GM0U). Den förstanämnda känns lite sportigare men den andra kanske lite mer harmonisk. Funderar på om de vita partierna lätt blir smutsiga och solkiga, och då drar ner hela premiumkänslan på bilen. Vad skulle ni välja/har valt och varför?

Färg, valet är mellan de 2 R-design färgerna, Passion Red eller Ice White. Är inne på den vita som är riktigt snygg i R-design men har även sett ett par röda i R-design som inte heller är så pjåkiga. Rött är väl lite mer sportigt, men risken finns ju att man ledsnar på det, vitt är lite tråkigare men aldrig fel. Funderar även på ev pratiska aspekter, hållbarhet, hur mkt skit syns, hur lätta de är att tvätta. Eller är det sak samma på den fronten?
av P51MK2
Coolt med en T6.a. En röd XC60, framför allt en R-Design är ursnyggt. Tror dock att vitt håller i längden. En vit bil håller nog bättre andrahansvärde då rött är lite speciellt. Klädseln är nog hugget som stucket. Vi höres på måndag!
av Steff 99
Jag hade valt Passionsröd med GM02 om man nu måste ha R-Design och inte väljer metallic.
Sedan är jag inte förtjust i R-klädseln speciellt är det inläggen de känns som man gjort dessa av plast.
Men skall man ha en T6 så är det ju R-design som standard.
Vitt går bort enligt mej då det är en av de svårare färger att hålla snygg, allt syns (flygrost, tjära och sotnedfall) är man inte pedantisk så blir hela bilen snabbt sunkig.
Andrahandsmässigt har det nog ingen betydelse om man väljer röd eller vit..de som väljer brunt eller grönt har nog större risk att få lite sämre betalt den dagen man skall sälja.

Men att välja en T6:a är lite kaxigt, jag tror att den kommer att vara ganska eftertraktad på andrahansmarknaden , eftersom 99% av XC60 som säljs förmodligen är diesel.
Lycka till.
av matsa71
Själv gick jag på en R-Design, Saville grå, med GM00 klädsel.
Precis som du valde jag mellan GM00 och GM0U, och efter att ha sett båda IRL valde jag GM00 då den är riktigt snygg. Visst jag är övertygad om att jag kommer att få hålla efter den lite mer än den helgråa, men tror nog det är värt det.
Vad gäller färgval tycker jag du skall gå på vad du tycker är snyggast, inte vad som är lättast att hålla rent eller vad som eventuellt säljer bäst vid nästa byte. Det är ju inte direkt så att XC60 säljs i några direkt djärva färger, utan de färger som finns kommer säkerligen ha sina köpare även efter 3-5 år.
Lätt att hålla rent eller inte tycker jag spelar mindre roll, bilen är ändå alltid skitig dagen efter man tvättat den, har haft alla tänkbara färger på mina bilar över åren, och tycker skillnaden är marginell.
av improwise
Steff 99 skrev:Vitt går bort enligt mej då det är en av de svårare färger att hålla snygg, allt syns (flygrost, tjära och sotnedfall) är man inte pedantisk så blir hela bilen snabbt sunkig.
Det är väl just det jag funderar på, vitt i sig nog snyggare tycker jag, men lite smuts på typ mörkgrått/svart syns ju inte medan på vitt kan det snabbt se lite solkigt och sunkigt ut. Om nån dessutom sumpar en chokladglass eller nåt så blir det ju en riktig rysare, för dom här inläggen är väl, om jag minns rätt, "veckade" och lätt tygaktiga, vilket låter som det skulle vara svårt att få rent. Får för mig att ett helt vanligt slätt läder är lättare att få rent än just dessa inlägg.

Ni som har den gråvita klädseln i era bilar, hur ser den ut efter nåt år? Är det då mer en kombination av mörkgrått/ljusgrått som gäller efter lite ingrod smuts?
av Qualia
Välj själv det du tycker om mest..
Valde själv Savile Grå med GM00, mycket snyggt tycker jag personligt..
va inne ICE vit och röd.. men föll för Savilegrå..
Lycka till!!
av Herkulez
Har GM00 "svart med vita ränder". Ändrade i sista stund från hel grå/svart. Har åkt över 1000 mil med jeans osv. Fortfarnade toppfräsch. Impregnerade/smörjde stolarna direkt efter några hundra mil med volvo orginal rengöring/skyddskräm och kommer att fortsätta göra det 3-4 ggr/år. Oavsett vad du väljer för färg på stolarna kan jag rekomendera denna produkt även om det naturligtvis finns andra också. Ta hand om skinnet bara.
av improwise
Herkulez skrev:Har GM00 "svart med vita ränder". Ändrade i sista stund från hel grå/svart. Har åkt över 1000 mil med jeans osv. Fortfarnade toppfräsch. Impregnerade/smörjde stolarna direkt efter några hundra mil med volvo orginal rengöring/skyddskräm och kommer att fortsätta göra det 3-4 ggr/år. Oavsett vad du väljer för färg på stolarna kan jag rekomendera denna produkt även om det naturligtvis finns andra också. Ta hand om skinnet bara.
Det är ju här det blir lite jobbigare, för sannolikheten att jag skulle impregnera stolen ens 1 gång när bilen är ny är rätt liten :) Däremot kanske man kunde överväga nån recondition eller liknande i samband med service, vet inte ens om tjänsten finns men utgår från det, det mesta brukar finnas om man är beredd att betala :)
av improwise
Har sökt lite på gamla tråda om samma sak och bestämt mig för den mörkgrå klädseln, verkar vara lite jobb att hålla de vita inläggen vita och frågan är om jag inte tycker det är snyggare med en enhetlig färg ändå jämfört med de blandade, även om jag skulle kunna tänka mig roligare färg än "mörkgrå". Är det bara dörrsidorna som förändras förutom själva stolarna vid en sån ändring?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en helt fullmatad ice white R-design med den tvåfärgade beige/mörkgrå-läderklädseln.

Hade utan tvekan valt en Ice White igen. Så jäkla snygg färg! Är grymt nöjd med valet! Vad det gäller interiören så hade jag valt den helmörka om den funnits när jag beställde. Dels för att jag tycker att det är snyggare och dels för att det är den absolut mest utsatta delen på sätet som är beige. Tar 3 dagar efter rengöring så är det jeans-solkigt igen. Det är trist!
Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Det har inte varit en jätterolig vår bi[…]

Se där jag skulle inte ha använt mina 25[…]