NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hisingspansar
Tjenare! Går i nya köpetankar, och vill denna gång ha en liten busig bil med förhållandevis mycket motor. Jag har en förkärlek till C30 (pre facelift) och funderar starkt på en C30 T5 med R-Design (inkl. sportchassi). Jag ska trimma den hos BSR till steg 2 och den får då 260hk, samt 390nm, jag planerar även att byta ut skivor och belägg till sportigare diton.

Så min fråga till er som äger en C30 T5 med sportchassi - är det en underhållande bil? Jag vill ha en bil som ligger gott i kurvor, ger bra feedback till föraren och uppträder neutralt på vägen. Jag planerar att åka på trackdays, ta en tur ner till Tyskland och lägga den på Nordslingan etc. (Notera att jag inte tänker satsa på att finslipa varvtider, jag vill endast ha kul när jag kör bilen). Men samtidigt vill jag ha en bil jag kan åka och handla komfortabelt i, åka till jobbet, ta en långtur osv.

Klarar en C30 T5 & Sportchassi att prestera detta? Jag har enbart kört en C30 2.0F utan sportchassi och potential finns helt klart i original chassit då det är någorlunda underhållande. Motorn tror jag räcker långa vägar med 260hk och 390nm. Någon som har lite insikt?

Andra bilar jag kollar på är b.la. 130iM, Golf GTI / R, och dylikt. Dock är dessa alternativt bra mycket dyrare än C30n då jag hos min lokala handlare har väldigt bra förmåner och priser. (B.la 3årig garanti på bilen, fast den trimmas hos BSR). Och är det inte vidare stor skillnad prestandamässigt bilarna imellan så lägger jag hellre mellanskillnaden jag tjänar på C30 kontra BMWn/Volkswagen på annat.
(Notera att jag pratar om begagnade bilar med 2-3 år på nacken)

Tacksam för svar!
Mvh
av Hast
Jag skulle nog ha valt en Golf framför C30n.
Men visst har C30 körglädje, dock mer rakt fram körglädje.
av hanss
När jag hade min SAAB 9-3 Aero provade jag en C30 T5 och blev grymt besviken... Hade nog alldeles förhöga förhoppningar. Tänkte wow en så liten bil med så mycket hästar.. Dock konstaterade man rätt snabbt att C30n väger mer än man tror..

Mitt råd... Provkör bilen ordentligt.. och tänk om det var som du trodde...
av Lövet
C30 känns i stort sett likadant som S40 och V50. Jag upplevde den som ganska sömning när jag provade. Det tar tid innan bilen reagerar på styrutslag och den känns framtung. Den är bland det bättre som Volvo har att erbjuda men ställt mot exempelvis BMW 130 och VW Golf GTI - då har den inget att hämta.
Användarvisningsbild
av hozz
Håller med ovanstående kommentarer,bilen känns lam utan sänkt chassie och med originalprogram i ECU. Sportchassie och Polestartrimmet gör en enorm skillnad. Sedan finns det annat att lägga in också och riktigt få liv i bilen, men då börjar det kosta.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hisingspansar skrev:Andra bilar jag kollar på är b.la. 130iM, Golf GTI / R, och dylikt. Dock är dessa alternativt bra mycket dyrare än C30n då jag hos min lokala handlare har väldigt bra förmåner och priser. (B.la 3årig garanti på bilen, fast den trimmas hos BSR). Och är det inte vidare stor skillnad prestandamässigt bilarna imellan så lägger jag hellre mellanskillnaden jag tjänar på C30 kontra BMWn/Volkswagen på annat.
(Notera att jag pratar om begagnade bilar med 2-3 år på nacken)

Tacksam för svar!
Mvh
Den absolut roligasten hatchbacken i dagsläget är Renault Megane RS 250. Se bara till att den har Cup chassi paket eller RS Track paket, så den har mekanisk diffspärr.

Den är dessutom ordentligt snabb i orginal utförande... för inte tala om i lätt modifierat skick(däck, chassi, chip) se bifogad lista på tidningen Sportautos varvtider på Hockenheim:

Bild
av Hisingspansar
Tack för alla bra svar!

Jo, jag kanske får inse att C30n inte är den busiga "hot hatchen" som man vill att den ska vara, synd, för motorn och utseendet finns där...!

Volkswagen har jag fått upp ögonen för lite, nu när jag går in på min sista semestervecka så skall jag nog ta mig runt till lite olika handlare och testa och känna på bilar. Polo GTI och Golf GTI verkar båda vara roliga bilar..

ThomasT: Jo Megane RS vet jag mycket väl hur potent den är som banmaskin, men den spräcker budgeten tyvärr, så den får jag kanske sikta in mig på om några år igen :)
av viktore
Med sportchassiet så är C30 absolut en rapp och körglad bil. Jag tvivlar på att alla som uttalat sig tidigare i tråden har kört en C30 utrustad med detta. C30 är inte bäst i klassen, men inte desto mindre en ypperligg kompromiss mellan komfort/körglädje till ett bra pris, tycker jag. Exempelvis Golf GTI må vara bättre vad gäller chassi/styrning men faller till korta vad gäller saker som interiör, motor och ljudanläggning.

Så det hänger på hur mycket du prioriterar olika saker, försök (om du inte gjort) provköra en C30 T5 med sportchassit och se om väguppförandet faller dig i smaken.
Användarvisningsbild
av ThomasT
viktore skrev:Med sportchassiet så är C30 absolut en rapp och körglad bil. Jag tvivlar på att alla som uttalat sig tidigare i tråden har kört en C30 utrustad med detta.
Min bil har sportchassi och numera även sänkfjädrar, jag tycker fortfarande att dess bästa egenskap är komfort. Sportighet finns inte ens med på den bästalistan...

.
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]