Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lyfter upp den här tråden lite eftersom jag också "drabbats".

Ibland, men bara ibland, börjar det plinga och jag måste kvittera meddelandet "höger och vänster bak bältade", 2 dörrar har öppnats, det sitter 2 passagerare bak och båda har bälte, vilket även displayen säger. Det jag inte förstår är varför det börjar plinga? Att det står höger och vänster bak bältade är ju bra info (som alltid kommer upp) men plinget (som kommer ibland) borde ju komma om båda bakdörrarna öppnats fast bara ett bälte bak användes!?!? Är det en bugg eller är det så som någon sagt att en av passagerarna (i mitt fall 2 barn) först råkat stoppa ner bältet i mittplatsens lås och därefter flyttat den till sitt eget.. vilket får bilen att tro att det är 3 passagerare bak varav en har knäppt upp bältet!?!
Jag kan öppna och stänga bakdörrarna hur som helst. Det blir inga larm förrän ett bälte först knäppts och sen öppnats igen.

Någon har kanske glapp i givaren i bälteslåset?
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jag har inte sett problemet, dvs det plingande ljudet, på ett tag nu, men det kan iofs bero på att jag inte kör så ofta med passagerare i baksätet. Verkstaden bytte bältesgivaren på mittenplatsen i våras när jag påpekade problemet, men det gjorde ingen skillnad.
Efter lite provande igår så har jag verifierat varför jag får plinget ibland (med hjälp av tidigare inlägg som ju gett svaren, men är man provningsingenjör så är man :wink: ).
Min son som sitter vänster bak stoppar ibland ner bältet i fel lås (mittplatsen), men där passar den inte utan det enda som händer är att microbrytaren i låset aktiveras och bältesvarningslampan tänds. Därefter stoppar han i bältet i rätt lås och när jag sen kör iväg så är ju båda bak bältade, vilket också infon i displayen säger, men bilen tror att någon knäppt och därefter knäppt upp bältet på mittplats och det är detta den plingar för.

Personligen tycker jag det är en helkonstig lösning av flera anledningar:
a) Om bilen larmar med ett pling borde även infon i displayen tala om varför den larmar, typ "mittplats bak ej bältad", snarare än "höger och vänster bältad" vilket i sig inte alls är någon anledning till plinget.
b) Det är väl inte särskillt troligt att en passagerare först trycker i bältet, därefter knäpper upp det och sen "glömmer" bälta sig!

Jag inser att det skulle bli dyrare att sätta viktsensor på alla platser bak, men som integrationen är nu så känns det mest som en lösning för att få sina poäng och stjärnor.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Tack för din utförliga verifiering Grålle! Tror också som du att Volvo har implementerat funktionen på det här sättet för att uppfylla lagkraven och spara pengar på viktsensorer. Vore intressant att veta om man har samma implementation i alla nya Volvo-bilar eller om det är ett nytt påfund. Jag har inte stött på det i mina tidigare två Volvos (en S60-03 och enV50-07). Kanske är det så att lagkraven har ändrats under de senaste åren och att Volvo var tvungna att peta in den här fullösningen för att få ett helbilsgodkännande.
av Soft
CarMan skrev:
Tallberg skrev:
CarMan skrev:Finns inga sensorer i sätena, endast på högernframstol.
Vet du att det inte är några sensorer i något annan stol eller är det vad du själv tror bara?
V70 my08 har vikt sensorer i bägge framstolarna. Vetenskapligt testat av mig själv.. :mrgreen: Provade att lyfta på röven när det plingade å då tystnade det. Konstigt om de inte skulle ha det i v60 också. I framstolarna allså...
Hoppas du inte jobbar som vetenskapsman ellr nått annat viktigt.
För tyverr har du fel. Det finns ingen sensor i förarstolen!
Bilen förutsätter att det sitter en person på förarplatsen när bilen körs, behövs ingen fördyrande elektronik för att avgöra det.
Hehe, godt tenkt!! Det er noen ganger vi ikke alltid ser det innlysende
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]