Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej!

Jag har idag provkört en V70 2,5FT -09 momentum och blev totalt kär i den.
Den har gått 13500 mil och har en ägare och är fullt servad på Volvo i skånetrakterna.
Bilfirman (ej volvo) ska ha 169 000 riksdaler för den. Bra/Dåligt?
Det jag undrar är vad man bör kolla extra noga på innan man köper den?

Märke inget onormalt när jag testkörde den. Inga skrammelljud eller liknande i varken svängar eller på raksträckor.
Det jag lade märke till var att bilen är sexväxlad där växligen och kopplingen är lite trögare än jag är van vid.
Körde en V70 2,0F -09 samma dag och det var inte samma motstånd på växlingen och kopplingen i den. Är detta normalt?

Utrustning:
*Backsensor
*Klimatanläggning
*Airbag förare & avst.bar passagerare
*Antisladdsystem
*CD-stereo
*BT
*Dragkrok
*Elhissar fram och bak
*Elspeglar
*Farthållare
*Färddator
*Larm
*LM-fälgar
*Motorvärmare + kupéuttag.
*Multifunktionsratt
*Rails
*Regnsensor
*Delskinn
*Stolvärme fram och bak
*Vinterhjul
*Xenonstrålkastare

Det stod mellan dessa två bilar om det nu blir ett bilköp, men jag kunde inte testköra klart 2,0F då det blev något elfel på den så jag fick avbryta testet. Jävla tur det, så man inte hunnit köpa den :shock:
Senast redigerad av 1 Jimpen89, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
2,5 Ft är en trevlig motor, kanske inte den snålaste men det har ju bara betydelse om man kör mycket. Fordonsskatten blir ju låg eftersom det är en miljöbil och då har man ju mer pengar till bränslet. Men jag tvekar på om det är en Summum på din beskrivning den skall väl ha helskinn, det där stämmer bättre med min Momentum.
Användarvisningsbild
av hollan
ja summum har helskinn som standard och elinfällbara backspeglar och el stol på föraren silvriga rails och på 08-09 så har den blanka lister runt fönstren så jag tror med att det är en momentum
men i övrigt så är valet lätt ser att du har en s70 glt 170hk nu så du kommer nog aldrig klara av en 2.0f som är mycke mer orkeslös än din nuvarnade bil så satsa på 2,5ft sen när du börjar tröttna så kan du alltid ladda ner polestar ökar rejält på en 2,5ft 09 som har 200hk standard du får 258hk för några tusenlappar :D
av boston00
Jag köpte i dagarna en summun 2009 för 200' den hade inte drag och vinterdäck men däremot blind spot grejen och glida över vita väg streck grejen plus ngt paket för att man skall få el baklucka m.m. Den hade gått ca 6500. I minvärld kör jag ca 1500 mil per år så upp till ditt miltal är det i " min värld " 4 år. Om priset är bra eller inte vet jag inte men du har ett annat riktmärke nu. Ställ in blocket eller annan bilsökning på dina mil och års modell och kolla var det ligger. Mitt var inte överdrivet billigt men inte det dyraste heller.

Efter 1 vecka så gillar jag min 2.5FT mer o mer. "piggheten" i bilen är på den nivå som jag tycker alla bilar borde ha som mininivå. Törstig eller inte ver jag inte så noga, har inte gjort av med min första tank än. Just nu säger den 0,92 eller ngt i den stilen om det stämmer med verklig förbrukning får jag återkomma till.

Min förra bil vara en icke volvo men med 140 hk och jag tycker dom är för slöa helt enkelt, till och med min fru gnällde på den att det var ett jävla växlande för att köra om. Jag hade alla gånger satsat på 2.5:an.

Ang Polestar så har jag fattat det som att 2009 bensin inte går att trimma på detta sätt, det är först 2010 eller senare som går ( dom som har 230hk från start ) Dieslar 2009 går bra däremot.
av perhall
Polestar 2009 går väl? Har gått tidigare. 200 hk blir 258.

Sen är ju 2,5T snabbare än den känns. Den spontana känslan i min T4 manuell med samma el t o m aningen högre utväxling än 2,5FT MY09 är att T4:an är lite piggare. Men 2,5FT är snabbare... tystare och mer sofistikerad (men kanske mindre sportig - en glidarbil)./PH
Användarvisningsbild
av hollan
0,92 ja då har du bensin i tanken men med etanol dricker den mer men blir piggare och du sparar även en slant för e85 är nästan 5 spänn billigare litern

kart polestar finns till alla 2,5ft och 2,5t i nya karossen
http://www.polestar.se/sv-SE/Performanc ... artno=1029
av boston00
Dubbelkollade polestar nu på deras egen site, där verkade gå bra, var inne på ngn annan site ( billia??? kommer inte ihåg ) där kunde man inte välja bensin 2009. Dom kanske inte uppdaterat sin site vet inte.

0.92 är bensin - ägt bilen en vecka och inte kört slut på en tank än. Så det är bara en siffra så här långt. Tycker att varje gång jag tittar på nuvarande förbrukning så ligger det närmare 1.5 men skall kontroll räkna mot datorn när jag tankar nästa gång.

Gillar ialla fall min 2.5ft, till om med frugan gillar den. Ja vi är nog till och med lite kära i den. :)
av Jimpen89
Det ska naturligtvis vara momentum :oops:

13500 mil är i högsta laget men tror ni jag kan ha problem med den i framtiden? Svår fråga kanske som är omöjlig att svara på men någon kanske har erfarenhet av det. Är kamremsbytet vid 16000?

Hur är det med det jag beskriver om växellådan och kopplingen. Om jag nu jämför med Volvo V70 2,0F så är det kännbar skillnad på känslan vid koppling och växel. Ska det vara mer motstånd i 2,5FT? Är standard 6 + back i denna modell?

Skulle ni betala 169 000 kr för denna bil eller ska man försöka pressa ner det några tusen?

I övrigt i mkt bra skick. Knappt en enda synbar skada i lacken
Användarvisningsbild
av hollan
kamrem är 18000mil är du osäker på växellådan så prova en annan bil med samma motor och låda jag personligen tycker dom känns mjuka och växla men o andrasidan så är jag alergisk mot något så bakåtsträvande som en manuell låda kraven när jag själv handlar bil är kombi turbo och automat
Användarvisningsbild
av Variosboy
13500 mil är ingenting på en modern Volvo! Är priset rätt och bilen hel så kvittar det ju blankt..
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]