Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Mabuse skrev:...
Nu får du gärna förklara lite utförligare. Jag har jobbat med kretskort på ett eller annat sätt i 30 år men aldrig varit med om att de skulle läcka syra.
...
Han menar nog att det kan läcka syra från larmsirenens batteri som kan hamna på kretskortet.
av PerKr
Lyfter denna tråd eftersom jag har samma problem på min 2.5FT -10 (uttagen sent 2009) med manuell låda. Alltså, indikatorn för farthållare tänds när jag trycker på "cruise" men inställd hastighet visas inte (och därmed kan jag inte ställa in ngn hastighet och farthållaren gör inte det jag vill)

lyfta pedalen gjorde ingen skillnad, kontrollerna på höger sida (stereo och telefon) gör det de ska. Ser inga varningar på instrumentpanelen.
av PerKr
Det löste sig. Var på bilia och köpte bättringsstift och spray och beställde stänkskydd. Pratade lite snabbt med killen som är ansvarig för verkstan angående att jag märkt att bilen slirat på kopplingen runt 1500-2000 varv (snabbt stigit ca 500 varv och sedan återgått). Det första han märkte var att pedalen låg lite lågt (märkte ju inte jag som saknade referenser). Han pumpade upp den och det verkar ha löst både kopplingssliret och farthållaren. Förmodligen har väl då kopplingen varit lätt intryckt så att när turbon börjat trycka på och momentet stigit har den inte kunnat hålla emot förrän hjulen börjat snurra lite snabbare. Samtidigt är det tydligen en givare som känner av när kopplingen är helt släppt och som inte låter farthållaren gå in förrän det är så.
av oldtimersmc
PerKr skrev:Det löste sig. Var på bilia och köpte bättringsstift och spray och beställde stänkskydd. Pratade lite snabbt med killen som är ansvarig för verkstan angående att jag märkt att bilen slirat på kopplingen runt 1500-2000 varv (snabbt stigit ca 500 varv och sedan återgått). Det första han märkte var att pedalen låg lite lågt (märkte ju inte jag som saknade referenser). Han pumpade upp den och det verkar ha löst både kopplingssliret och farthållaren. Förmodligen har väl då kopplingen varit lätt intryckt så att när turbon börjat trycka på och momentet stigit har den inte kunnat hålla emot förrän hjulen börjat snurra lite snabbare. Samtidigt är det tydligen en givare som känner av när kopplingen är helt släppt och som inte låter farthållaren gå in förrän det är så.

Asså samma tipps som till bromspedalen, fast i annan trappning :-)

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]