Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eos1ds
Hej! Hämtade idag ut min xc70 d5 summum geartronic. Förutom de uppenbara nyheterna som inredning etc upptäckte jag en klar försämring. Startnyckeln!! Den är nu mera manuell dvs du måste själv dra ut den med handkraft när du lämnar bilen. I min förra my11 var den "semielektrisk" dvs du tryckte in den o den lösgjordes elektroniskt så man lätt kunde dra ut den. Har det blivit fel i min bil eller är det så här sniket 12:orna? Skulle nog ha lagt till keyless när jag beställde den.
Användarvisningsbild
av Honke
Är själv oxå sugen på att byta till en -12:a men denna gång en D5 istället och luskade lite och ja, det verkar ju faktiskt som volvo gjort denna i mina ögon dåliga ändringen.
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p13224.pdf

När man ska ha i nyckeln då, behöver man verkligen trycka in nyckeln så som det beskrivs i boken?
Användarvisningsbild
av apersson850
Motordriften för in- och utmatning har försvunnit, det är riktigt.
Men för mig som har keyless känns det som att det kvittar.
Användarvisningsbild
av Honke
Där ser man. Javisst, det känns ju verkligen som att man får köpa till keyless vid ett ev byte.
Användarvisningsbild
av apersson850
Äh, jag tycker inte det spelar någon roll. Man bara trycker in den i hålet och sen drar man ut den igen. Konstigare är det inte.
av P51MK2
Det är absolut ingen försämring, tvärt om, snabbt in eller ut med nyckeln. Dels så slipper men problemet med att nyckeln fastnar när motorn i tändnigslåset pajar!
av eos1ds
P51MK2 skrev:Det är absolut ingen försämring, tvärt om, snabbt in eller ut med nyckeln. Dels så slipper men problemet med att nyckeln fastnar när motorn i tändnigslåset pajar!
Ja, man kan hitta fördelar med allt...... Faktiskt har jag några gånger drabbats av att inte få ut nyckeln då batteriet laddat ur på min gamla. Sorry om jag låter lite neggad om -12:orna, i övrigt känns min nya som en betydligt bättre hopskruvad bil. Känns som om volvo trollat in lite premiumkänsla i materialen o tillverkningen. 11:an hade det definitivt inte, jag hade kanske ett måndagsex?
av oldtimersmc
jag har en liten nyckelring som sitter i dosan och en gång så kom den i kläm så motorn drog in den men kunde inte mata ut den och då så hade jag järna varit utan den helt onödiga funktionen. I mitt tycke så har volvo tänkt till
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]