NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Nej, eftersom den är gjord av PSA så säger det ingenting.
av jumu01
Historiskt sett så är fransmännen duktiga på att tillverka dieselmotorer, har nu även samarbete med BMW gällande vissa motorer, nu när BMW verkar överge sina 6-cyl och även dom verkar ta in på den 4-cyl trenden, inte bra eller hur Andreas? :wink:
En BMW skall ha 6-cyl diesel tycker jag i alla fall.
av Lövet
Fast det där stämmer inte riktigt. Det sitter inga PSA motorer i BMW, dock i MINI (som BMW äger).
Användarvisningsbild
av SvenB
johndoe skrev: Den är gjord av ford, säger väl allt?
Vad har du för dålig erfarenhet av Fordmotorer eftersom du skriver så där. Och i en tråd som handlar om V50 2.0D? Vad jag vet så sätts det bara in Fordmotorer i bensinversioner och flexifuel, inga dieslar.
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:Fast det där stämmer inte riktigt. Det sitter inga PSA motorer i BMW, dock i MINI (som BMW äger).
I såväl nya BMW 1-serie, som 3-serie kommer det att sitta PSA-motorer. Deras dieslar sitter i mängder av bilar. Utöver deras egna bilar Citroen o Peugeot sitter de i Ford, Volvo, Jaguar och Mazda. Den aktuella motorn i denna tråd finns i något förfinad upplaga i bl.a. nya Citroen C5. En utmärkt motor, som är att betrakta som i det närmaste outslitlig. Vad gäller de Fordbaserade bensinmotorerna som också finns hos V50 m.fl. så är det nog i dag att betrakta som hållbara och tillförlitliga. Stor skillnad mot de lagerknackande, oljeläckande fordarna som satt i t.ex gamla Sierra o.d. I övrigt kan jag tycka att den mindre 1,6 Drive o D2 är motorer som har fullt tillräckligt med kraft och passar V50 ypperligt. 2,0 D är bara ytterligare att bra alternativ
av Lövet
Gourmand skrev:
andreas_lofgren skrev:Fast det där stämmer inte riktigt. Det sitter inga PSA motorer i BMW, dock i MINI (som BMW äger).
I såväl nya BMW 1-serie, som 3-serie kommer det att sitta PSA-motorer.
Det där tar jag gärna en källa på, för inte en siffra är i än så länge gemensamt mellan motorerna i PSAs programs och BMWs och jag har inte läst eller hört något som talar för något annorlunda. MINI är en helt annan sak.
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:
Gourmand skrev:
I såväl nya BMW 1-serie, som 3-serie kommer det att sitta PSA-motorer.
Det där tar jag gärna en källa på, för inte en siffra är i än så länge gemensamt mellan motorerna i PSAs programs och BMWs och jag har inte läst eller hört något som talar för något annorlunda. MINI är en helt annan sak.
Jag retirerar en aning. Det jag läste var att (tror att det var Auto Motor&Sport) såväl nya 1-serien som kommande 3-serien kommer med fyrcylindriga bensinare som utvecklats gemensamt med PSA, således de "nya" s.k. VTI-motorerna som sitter i bl.a. Citroen C4 och Peugeot 308.
av Lövet
Låter mera rimligt, cylindervolymen är åtminstone samma och MINI motorn vet jag är ett samarbete. Jag har bara hört "det är PSA-motorer i BMW" i felaktiga sammanhang lite för många gånger.

Motor: Peugeot 308 1,6 VTi
4-cylindrig bensinmotor, 1 598 cm3, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Effekt 150 hk (110 kW) vid 5 800 varv/min, vridmoment 240 Nm vid 1 400 varv/min. Toppfart 213 km/tim, acceleration 0-100 km/tim 8,8 sek

BMW 118i
Cylindrar/ventiler 4 / 4
Cylindervolym i cm3 1.598
Slaglängd/cylinderdiameter 85,8 / 77
Max motoreffekt kW (hk) vid varv/min 125 (170) / 4.800
Max vridmoment Nm vid varv/min 250 / 1.500-4.500
Kompression 10,5
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01