- fre 19 aug 2011, 16:57
#557965
På låga växlar går inte lockupen i alls och då är det ju convertern som "slippar" istället. Drar du tex ett tungt släp i brant motlut kan du ju överhetta oljan pga att det blir så stora förluster i momentomvandlaren.
I haldexen måste det ju därmot slira konstant eftersom volvo uppger att man aldrig låter haldexkopplingen öpnna helt och hållet utan skickar 10%-20% till bakhjulen konstant.
Momentum skrev:Jopp, det är väl en komfort funktion att låta den slira så växlingarna känns mjukare. Och det är ju bara korta stunder det sker.VolvoB20 skrev:Jag tror inte att man åker omkring och "slippar" kontinuerligt - sen är "slippet" variabelt mellan 50-200 rpm tror jag, alltså olika mycket "slipp" vid olika förhållanden
Hur länge det tål att slippa vore intressant att veta för även Haldexkopplingen måste ju slippa i sitt oljebad då bilen saknar melladiffrentialväxel.
Är det inte primärt för att skapa en mjuk övergång av "kraften" vid uppväxling som man hittat på "slipping lockup"
På låga växlar går inte lockupen i alls och då är det ju convertern som "slippar" istället. Drar du tex ett tungt släp i brant motlut kan du ju överhetta oljan pga att det blir så stora förluster i momentomvandlaren.
I haldexen måste det ju därmot slira konstant eftersom volvo uppger att man aldrig låter haldexkopplingen öpnna helt och hållet utan skickar 10%-20% till bakhjulen konstant.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.