Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian
Nu är det nog slut - åtminstone för en del motordelar i min långmilade S80 (18000 mil sedan 02).

Den går ibland ojämnt på tomgång (bluddrar och har sig), vid något tillfälle fick jag meddelandet "SAKTA NED ELLER VÄXLA UPP" - då stod jag still och iaktog om motorn skulle dö vid ett av bluddringstillfällena, max 5-600 varv.
Dessutom tjuvstoppar den ibland när man släpper gasen. Det har hittills alltid gått att starta den igen när den stoppat, även om det krävs några försök och uppgasning.

Ja, jag vet att gasspjället kan vara en kandidat att byta, hade liknande problem i höstas och plockade då bort spjällhuset och tvättade det. Det fanns då ganska mycket sot som bromsade spjället. Sedan dess gick motorn kalas fram tills nyss. Denna gång rev jag resolut bort det igen för att finna att det inte fanns mycket att rensa.

Funderar på att byta eländet själv, kan ju inte vara speciellt svårt (det är mest kontakten som kan vara problematisk). Men innan jag byter, vill jag veta om det finns andra komponenter i motorn som kan orsaka mina problem och hur man kommer fram till det i så fall.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kolal batteriet, det kan vara knasigt
av Christian
Har inte kollat nu, men satte i ett nytt i höstas och det vore väl synd och skam om det har packat ihop redan (Volvo Original :-)
av matzen10
Christian skrev:Har inte kollat nu, men satte i ett nytt i höstas och det vore väl synd och skam om det har packat ihop redan (Volvo Original :-)
Faktum är att jag har läst en annan tråd om just det.. Kan alltså vara värt att kolla upp, initialt! För övrigt är det för "svårt" för mig att kommentera ytterligare om vad det kan tänkas vara..
Men du får säkert svar inom någon dag av de mer eminenta herrarna/damerna på forumet!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av elmuppo
Christian skrev:Nu är det nog slut - åtminstone för en del motordelar i min långmilade S80 (18000 mil sedan 02).

Den går ibland ojämnt på tomgång (bluddrar och har sig), vid något tillfälle fick jag meddelandet "SAKTA NED ELLER VÄXLA UPP" - då stod jag still och iaktog om motorn skulle dö vid ett av bluddringstillfällena, max 5-600 varv.
Dessutom tjuvstoppar den ibland när man släpper gasen. Det har hittills alltid gått att starta den igen när den stoppat, även om det krävs några försök och uppgasning.

Ja, jag vet att gasspjället kan vara en kandidat att byta, hade liknande problem i höstas och plockade då bort spjällhuset och tvättade det. Det fanns då ganska mycket sot som bromsade spjället. Sedan dess gick motorn kalas fram tills nyss. Denna gång rev jag resolut bort det igen för att finna att det inte fanns mycket att rensa.

Funderar på att byta eländet själv, kan ju inte vara speciellt svårt (det är mest kontakten som kan vara problematisk). Men innan jag byter, vill jag veta om det finns andra komponenter i motorn som kan orsaka mina problem och hur man kommer fram till det i så fall.
Tjena! Vilken motor har du i din bil? Årsmodell?
av buuyuu
Jag hade en Saab 900i '88 8v. 24000mil, en gång i tiden. Med samma symptom, den gången var det block-packningen. Läckte in kylarvätska i cylindrarna.

Så jag och brorsan bytte den hemma i garaget m.h.a. en beskrivning utskriven från internet. Bilen nådde 30000mil drygt innan den blev stulen. Ångor i tanken, batteriet genererade en halv watt per årtusende, men bilen körde de iväg iaf...
av Christian
S80 2.4 (170 hk) 2002.

Ger jag lite gas så verkar motorn gå normalt. Släpper jag gasen så antingen bluddrar det vidare och ev. dör ELLER så är symptomen borta!!! Det verkar väldigt mycket motorstyrningsmojänger i mina ovana ögon.

Kan tilläggas att jag provade att starta när jag hade luftslangen borta från spjällhuset - vilket bara resulterade i att motorn varvade upp till 1500 och sedan dog.

Jag kopplade även bort kontakten som sitter på luftfiltret (vet inte om det är någon givare?) och glömde väl sätta dit den igen när jag provstartade - Men det gick alldeles utmärkt att starta utan att den var inkopplad så vad den har för funktion förstår jag inte, eller om den kan vara paj?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Jag har en bekant som har samma fel på sin V70 2.4 170 -02:a.
Den står just nu hos Volvo. Jag återkommer då jag vet vad som var fel.
De har redan testat att byta ut ETM:en utan resultat....

/Henrik
av Christian
Mycket spännande att det finns andra stackare med samma fel. Du måste absolut höra av dig när du får mer info (och gärna kostnaden, huvva).
Användarvisningsbild
av Rogge-Johansson
Lämna in den på en volvo verkstad för en riktig felsökning.

Ev luftmassmätaren eller ETM modulen, har motorlampan lyst, några felkoder???

Tänk på att om du ska byta luftmassmätaren själv MÅSTE du nolla adaptionen, och ska du byta ETM/spjällhuset MÅSTE ny programvara laddas ner av volvo verkstad (ETM omladdning)

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.

Tar man bort skatterna får man mer över[…]