Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har lärt mig massor nytt om detta nu som jag inte hade en aning om innan tex:

Massor av folk köper XC60 för att man gillar att sitta högt och för bilens utseende, och dessa är inte ett skvatt intresserade att betala för AWD,

På landet behövs ingen AWD och SUV, bönderna plogar upp alla vägarna med sina enorma traktorer för att tidningsbudet ska komma fram och parkeringmöjlighteren är enorma. Har har man 400 m2 nyplogad gårdsplan för att parkera två bilar.

I Stockholm centrum har alla juppisar tokbelånat sig när man har köpt våning och har därför inte råd att hyra en sunkig garageplats på 6 kvadrameter för 5000 i månaden. Så därför för att ha en mikroskopisk chans att hitta parkering så tvingas man ha en hög SUV med AWD så man kan bröta upp bilen i en tokhög snövall som den obefintliga snöröjningen aldrig kommer att köra bort. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev:Jag har lärt mig massor nytt om detta nu som jag inte hade en aning om innan tex:

Massor av folk köper XC60 för att man gillar att sitta högt och för bilens utseende, och dessa är inte ett skvatt intresserade att betala för AWD,

På landet behövs ingen AWD och SUV, bönderna plogar upp alla vägarna med sina enorma traktorer för att tidningsbudet ska komma fram och parkeringmöjlighteren är enorma. Har har man 400 m2 nyplogad gårdsplan för att parkera två bilar.

I Stockholm centrum har alla juppisar tokbelånat sig när man har köpt våning och har därför inte råd att hyra en sunkig garageplats på 6 kvadrameter för 5000 i månaden. Så därför för att ha en mikroskopisk chans att hitta parkering så tvingas man ha en hög SUV med AWD så man kan bröta upp bilen i en tokhög snövall som den obefintliga snöröjningen aldrig kommer att köra bort. :mrgreen:
Bra sammanfattning! :D

Det är helt klart på dåligt underhållna stadsgator som AWD-behovet är störst. Det är där man fastnar. Jag har aldrig åkt av vägen - ej ens varit i närheten - däremot fastnar jag i parkeringsfickorna (har ingen egen parkering - 4-5 års kö) på gatan regelbundet under snösäsongen. Jag har två spadar, snökedjor, slirmattor och 3 liter stenflis i bagaget under hela vintern. Med AWD hade det räckt med spade, skulle jag tro.
av acr32
Biltoken skrev:D3 är en vanlig motorbestyckning i både S60/V60/V70 oftast i kombination med FWD. Finns med både manuell och automatisk låda.......

Prisdiff jmfrt XC60(ca)
V60 D3 -20K
V70 D3 -30K

XC60 D3 FWD kommer att bli vanligare (blir ett alternativ till ovanstående) när Volvo släpper kampanjpriserna även på XC60. (ska ej jämföras med D5 AWD som ligger i ett helt annat prisläge ca +60K - 80K)
Inte att förglömma att det som det påpekats 1000 ggr förrut, att det i alla modeller av D3 utan AWD numera betyder 2 liters motor med enkelturbo, mot den 2.4 liters dubbelturbo motor som sitter i D3 AWD.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Amli skrev:
Uppenbarligen har du total brist på humor och det verkar vara ett känsligt ämne för dig.
Nix, jag har aldrig tidigare blivit beskylld för att sakna humor, tvärtom faktiskt :-DD

Nej, det är inget känsligt ämne för mig, men jag gillar att diskutera saker. Det är väl det som forum är till för?
Användarvisningsbild
av XC60D3
VolvoB20 skrev:Jag har lärt mig massor nytt om detta nu som jag inte hade en aning om innan tex:

Mohahaha.. spot on alltså. Så är det. Jag är en av de där som bor på landet och får vägen utanför tomten skottad. Dessutom tillbringar jag de flesta mil på E6:an, som så fort det är antydan till snö eller underkylt, belamras av plog- och saltbilar. :mrgreen:
av harper
Jeg er for tiden i spesifikasjonsfasen på en ny XC60. Mange ting å overveie, men så langt har jeg tatt for gitt at det ble en D3 AWD aut som grunnmodell.
Rett og slett fordi jeg ikke var obs på at det også var mulig å få en D3 FWD aut. Men nå er jeg det! Særlig merket jeg meg dette poenget fra tidlig i tråden:
VolvoB20 skrev: 99% av alla taxi som rullar millioner med mil hela vintern Stockholm och Göterborg kör ju 2wd pga att man inte kan räkna hem den extra kostnaden för 4wd
Jeg har kjørt mange år I Oslo med biler som hadde dubbfrie dekk og FWD uten problemer. Må kanskje gi avkall på en parkeringsplass eller to i løpet av vinteren som man kunne anvendt med AWD, men det er også alt.
Kjører for tiden en Tiguan med Haldex 4, men den drives nok av forhjulene 99,99% av tiden. Trenger SUV pga den høye bakkeklaringen, har en bratt og ujevn innkjøring til sommastugan, men ikke nødvendigvis en med AWD.
Da blir det fristende på spare de NOK 35 000,- som er forskjellen mellom D3 2.0 163 HK FWD aut og D3 2.4 163 HK AWD aut. i Norge. Eller anvende dem på annen utrustning, det er jo mye å velge i.
Litt lavere forbruk blir det også, 0,68 mot 0,71 på blandet kjøring i følge Volvobrosjyren.

Men det er en bekymring at bilen kan bli vanskelig å selge. Sjekket på annonserte biler salgs i Norge. Av ca 65 XC60 til salgs var det bare 5 som sto igjen når jeg søkte på FWD. Og alle var til salgs på Vestlandet, der vintrene er vanligvis er mildere med mindre snø enn her i Østlandsområdet. Vil nødig sitte med en vanskelig salgbar bil om 3-4 år, da kan jo hele innsparingen på kjøpsprisen være borte.
Må ta en prat med forhandleren om dette.
Användarvisningsbild
av apersson850
Många åsikter i den här tråden.

Själv har jag haft/har både bak- och framhjulsdrivet genom åren. Nu har jag för första gången köpt både och, alltså fyrhjulsdrivet.

Att jag ville ha en fyrhjulsdriven, och då gärna en som samtidigt är lite högre, beror bland annat på att jag roar mig med att springa orientering. En del tävlingar går över flera dagar, och då innebär det vanligtvis att husvagnen hänger med. "Campingplatsen" blir då av tillfälligt slag, på någon betesmark eller nåt liknande. Det händer varje år att jag antingen fastnar med tvåhjulsdrivet, eller så fastnar jag inte, men kommer heller inte därifrån. Detta då för att jag inte är dummare än att jag inser att det finns ingen chans, men däremot finns det hjullastare att tillgå, så det är bättre att inte ens försöka.

När jag nu har en XC70, som jag bara haft i några månader, har jag redan varit ute på en åker, med husvagn, där tvåhjulsdrivna bilar ibland inte ens flyttade sig själva, långt mindre drog runt en husvagn. Det var så mjukt på en del ställen att om man stod stilla med trätofflor på fötterna i en minut, så syntes bara ovanlädret sen. Bottnen sjönk ner i marken. Men XC70:n tog med sig husvagnen uppför backen, förvisso med leran sprutande två meter upp i luften, runt traktordragna husvagnar, nedsjunkna husbilar och annat elände i första försöket. Förvisso med lampan för HDC lysande och den ovan hatade antispinnlampan blinkande, men det drog tillräckligt ändå för att vi skulle komma därifrån. Hade det varit med min 850 hade det bara varit att gå med mössan i hand till närmsta traktorchaufför.
Även utan vagn är parkeringarna på åkrar och liknande underlag ofta inte så jämna och bra som man kunde önska sig, så den ökade markfrigången hos en XC är välkommen även när drivningen inte är ett problem.

Behövde ta mig ner för en kant på ett annat ställe. Bilen gick ju bra, och så även husvagnen, tills hjulen också kom över kanten. Då lade sig vagnen med de bakre stödbensfästena i gräset, och där blev det förstås tvärstopp. Men med XC70 var det bara att gasa lite extra, så fortsatte vi med bil, husvagn och några extra grästorvor under vagnen. Likadant där, med 850:n hade drivhjulstrycket varit för lågt för att det skulle gått ute i gräset.

Ännu har jag alltså inte haft min XC70 någon vintersäsong, men jag ser med förväntan fram mot nästa vinter. Förra vintern körde jag fast på gården, som inte är 400 m², men minst hälften och dessutom plogad. Men jag hade släpet efter, med ved på, och när det skulle igång upp från vedtraven gick det åt en spann sand innan 945:an fick rull på ekipaget.
Nu kör jag sällan i Stockholms centrum, men jag kan intyga att gatan utanför där jag bor uppenbarligen inte är något som kommunledningen anser vara röstberättigande. Det är inte alls ovanligt att den inte plogas förrän man ser tydliga avtryck av bilarnas underreden i snön mellan hjulspåren, vilket för vanliga bilar brukar innebära sisådär en 15 cm. Visst har vi kommit fram där, så länge det bara är bilen, men det kommer rimligen att bli lättare nu. Speciellt om släp ska med. Min gårdsplan är sådan att när jag ska köra in ved kommer jag inte åt att vända inne på gården, så att jag får släpet på rätt håll mot dörren till pannrummet. Så jag får först backa ut på vägen, och sen backa in igen. Det brukar vara förenat med diverse sprättande, det också, så det är naturligtvis också ett tillfälle då jag ser fram emot hur fyrhjulsdrift kommer att underlätta.

Att det inte är gratis är jag fullt medveten om, men av denna beskrivning hoppas jag att det framgår att jag åtminstone inte köpt en XC70 AWD för att det är tufft, eller för att kunna trampa pelle i botten utan gummignäll på torr asfalt. Jag inbillade snarare mig själv att det var värt hela halvmiljonen att dra upp vagnen för den där leriga backen! :wink:
av Steff 99
Läser man engelska Volvoforum, där har det diskuterats AWD eller inte på XC60, det tyngsta argumenter var att D3 i England inte fanns med AWD, därför valde många FWD varianten (en skattefråga), men många var mycket upprörda över den dåliga framkomligheten under denna vintern.
Till MY12 säljs även XC60 AWD i England, nu verkar det som om man gör vågen, samt ändrar beställningar där det är möjligt från FWD till AWD.
Användarvisningsbild
av apersson850
Är den förhållandevis lätt över framhjulen, eller varför skulle den vara så dålig att ta sig fram med? Eller är det bara en fråga om att den inte klättrar fram som utseendet kan få en att tro?
av Lövet
Det beror nog snarare på engelsmännens fobi för vinterdäck...
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 23
760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]