Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hassehorn
Har en -98 R awd. Oljud i hastighet mellan 90km/h-100km/h sedan försvinner det. Kom i samband med att jag monterade en beg. kardanaxel på en "kardanlös" awd. Första tanken är att det är lager eller knutar i kardanen men är det så enkelt?? Kan det vara något annat nu när drivlinan är belastad med 4wd? Lager i visco, vinkelväxel? Har en inre drivknut på vä drivaxel som fettat ur då bälgen spruckit. Kan det vara den? Finns det några kloka gubbar som har erfarenhet?
av V70XC1998
hassehorn skrev:Har en -98 R awd. Oljud i hastighet mellan 90km/h-100km/h sedan försvinner det. Kom i samband med att jag monterade en beg. kardanaxel på en "kardanlös" awd. Första tanken är att det är lager eller knutar i kardanen men är det så enkelt?? Kan det vara något annat nu när drivlinan är belastad med 4wd? Lager i visco, vinkelväxel? Har en inre drivknut på vä drivaxel som fettat ur då bälgen spruckit. Kan det vara den? Finns det några kloka gubbar som har erfarenhet?
Mitt stödlager i kardanen var dåligt (sprickor i gummit) och det vibrerade i bilen vid de hastigheter som du beskriver. Även vid svängar i lägre hastigheter vill jag minnas att det kändes. Beställde ett nytt stödlager från USA men min mekaniker klarade inte av att få isär kardanstången för att byta. Blev till att köpa en ny kardan. Klart du skall ha fyrhjulsdrivet!
av hassehorn
Ja, mitt stödlagergummi är också sprucket det kan vara en orsak. Henke3 bad mig beskriva oljudet och det låter som en malande drivaxelknut men det intressanta är att det är enbart vid de nämnda hastighetern 90-100km/h och att det låter mera på förarstolsidan än övriga platser i kupén.
av hassehorn
Exakt min fundering. Kardan blev säkerligen bortplockad pga av oljudet men frågan är om det verkligen var/är kardan som är skurken! Snopet om man köper en ny för 10000kr och så låter det iaf. Nån som har erfarenhet av lagerbyte i viscon eller liknande i vinkelväxeln?
av V70XC1998
hassehorn skrev:Exakt min fundering. Kardan blev säkerligen bortplockad pga av oljudet men frågan är om det verkligen var/är kardan som är skurken! Snopet om man köper en ny för 10000kr och så låter det iaf. Nån som har erfarenhet av lagerbyte i viscon eller liknande i vinkelväxeln?
Jag kollade med en av de verkstäder jag går till hur man vet om det är något fel på vinkelväxeln eller viscon då min bil verkar uppvisa de flesta typfelen och fick till svar att "du hör om det är något fel på den"...
av Volvoolsson
Stödlagret på dom där axlarna sägs vara en riktig sjuka enligt dom som tillverkar dom :wink: ren standard att dom pajar..har precis bytt på min S70 AWD då det vibrerade i hela bilen mellan 20-30 km/h varesej man rullade/hade växel i/svängde höger eller vänster...det problemet löste sej, men när det vart löst så lyckades ett annat elände göra sin röst hörd :-(O) !! Ett svagt "daggadaggadaggadagga" när man svänger i lägre hastighet men även i högre..i högre hastighet så känns det liksom som det här "hjullagerljudet" :wink: så jag har börjat misstänka något hjullager/drivknut...menmen jag och en verkmästare på volvo ska ut och åka en sväng på lördag så får vi se vad han säger om oväsnet :) Givetvis tacksam för svar om jag får låna tråden lite :wink: och om någon känner igen mina beskrivningar??
/Simon

Inget flöde alls? Absolut att termostaten int[…]

Hej! Nu efter 28000mil så vill min V70 -12[…]

240 med "specialvagnsnummer"

Tackar! :-) Jo jag föll för denna ocks[…]

Nästa elbil från Volvo?

är jag ensammen om att tycka att det hä[…]