Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RobbanS
Peanuts skrev:
RobbanS skrev:
DeT är faktist på gång till Hösten, kommer bli Polstar, Har nyligen monterat dit detta godis från Bsr :D
Vad skönt att höra att du satsar på riktigt trim till din maskin. BSR:s chiptrim förstörde det första halvåret av mitt billägande innan vi äntligen kom fram vad felet var. Deras kundservice och ansvarstagande när felet konstaterades var under all kritik.

Förövrigt blev det mycket snyggt med det där avgassystemet!

/Pontus
Tackar :)

Men vad var det BSR gjorde så du blev missnöjd ??
av Peanuts
RobbanS skrev:Men vad var det BSR gjorde så du blev missnöjd ??
Jag har skrivit en del om det här på forumet men den korta versionen är:

Efter att min DRIVe trimmats med BSR började först dieselvärmaren klaga på låg batterinivå. Efter detta drog bilen ur batteriet efter ett par dagars stillastående. Jag tog då bort BSR med hjälp av PPC men felen kvarstod. Efter detta åkte bilen och ut från Volvo-verkstaden utan att några fel hittades. Batterier byttes, mjukvaror uppdaterades m.m.

Till slut kom det fram att fel liknande mina kommer av användning av PPC. Felet är att kommunikationen med styrenheterna inte avslutas på rätt sätt och därför står de och drar ström. Enda lösningen är en total återställning av CEM och ECM vilket görs av Volvo. Detta fel har bekräftats av både Volvo (teknisk bulletin) och BSR (via telefon). Dock så har felen bara hittats hittills på D5 och 2.4D men eftersom jag har exakt samma symptom på min bil så...

BSR ger mig kalla handen och förnekar att de har haft någonting med problemen att göra trots att jag radar upp bevis och indikationer som visar på detta. Som tur är har min Volvo-ÅF hjälpt mig till fullo trots att de var medvetna om BSR i bilen...

Så min slutsats är: Så länge grejerna från BSR funkar bra så är det inga problem men lycka till om du ska försöka åberopa deras "maskingaranti" eller på annat vis söka hjälp från dem. Då skyller de genast ifrån sig på annat och du sitter där i sjön...

/P

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]