Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stenmannen
Innan vi bestämde oss för DRIVe -12 summum testade vi en modell -11 ca 65 mil mestadels långkörning 90-130 +lite stadskörning förbrukning enligt mätaren 0,48. En liknande körning med -12 an gav 0,49. Det är svårt att komma ner till 0,45 blandat men vid försiktig körning 80-100 går det nog komma ner dit vid långkörning. Nu är inte förbrukningen allt men bästa möjliga miljöval(euro 5)vad gäller diesel, komfort och säkerhet avgjorde. Jag ser inget problem i att följa trafikrytmen. Ej heller att dra upp styrpulpeten ett 20 tal gånger per år från i de flesta fall lätta ramper kräver AWD med rätt teknik. Och vad gäller ljudnivån från motor får jag nog kolla hörseln för jag hör bara motorn vid acceleration eller tomgång men då finns start/stopp och inga vibrationer som i passat tex. Vid konstant fart hör i alla fall inte jag något brummande. Hade helst köpt passat Eco fuel men detta var näst bäst och mera komfortabelt. Så såg vi på det men det finns olika värderingar och upplevelser så klart.
av Nordan
Har precis beställt en DRIVe taxi. Ska bli intressant att se hur motorn håller för cirka 12 000 mil per år. En kollega fick sin i början av juli och start/stop har redan lagt av, står bara "laddar batteriet" om man går in i sensus och kollar.
Användarvisningsbild
av apersson850
stenmannen skrev:Ej heller att dra upp styrpulpeten ett 20 tal gånger per år från i de flesta fall lätta ramper kräver AWD med rätt teknik.
Den meningen blev nog lite konstig?
Menar du att med rätt teknik kräver dina situationer inte någon AWD?
av Linqid
apersson850 skrev:
stenmannen skrev:Ej heller att dra upp styrpulpeten ett 20 tal gånger per år från i de flesta fall lätta ramper kräver AWD med rätt teknik.
Den meningen blev nog lite konstig?
Menar du att med rätt teknik kräver dina situationer inte någon AWD?
Ej heller att --- kräver AWD med rätt teknik. Dvs, med rätt teknik behövs inte AWD. Om jag tolkat det rätt... :wink:
av Mwi
stenmannen skrev: Hade helst köpt passat Eco fuel men detta var näst bäst och mera komfortabelt. Så såg vi på det men det finns olika värderingar och upplevelser så klart.
Om V70 var näst bäst varför köpte du V70?
av Lövet
Pengar?
av perhall
Att s/s lagt av är inte oväntat, lika lite som att jag idag fick en kallelse om att åka in till Volvo för garantirep av något med styrningen på T4:an... märk väl att 1,6d i grunden är en tyst motor, klart tystare än 2,0D och gamla 2,4D/D5... däremot har den ju ett tufft jobb med den tunga bilen. Har man krav på effekt så väljer man nån annan motor.../PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
andreas_lofgren skrev:Pengar?
Precis, finns ganska mycket annat man skulle valt om man hade en miljon-stinn plånbok! :D
av Mr T
Jag har själv en D3 aut som privatbil men brukar hyra bil ibland och har den senaste gångerna haft en V70 MY12 Drive.

Tyst är den definitivt. Jag tycker att Drive'ns motor låter mindre än på min D3'a. Däremot är det högre vägljud men det kanske beror på att jag har laminerade sidorutor.

Hyrbilen saknar progressiv servo - det saknar jag verkligen.

Förbrukningen - Jag körde senast Gbg - Sthlm tor (via Jköpg). 10-15 km/h (enligt mätaren) över gällande gräns gav en förbrukning mätt på pump på 0,54. Skulle gissa att min bil hade hamnat en dryg halvdeciliter upp på samma körning men då är det ju större motor och automat.

Om Driven räcker till eller inte är nog en fråga om vilken typ av körning man kör.
Stadstrafik - inga problem. Kraften räcker till tack vare ett hyffsat bra dieselbottendrag.
Motorväg - inga problem här heller, man behöver inte växla ner från sexan för att få lite hastighetsökning.
Landsväg - nu börjar det bli intressant. Nu kör jag försvinnande lite landsväg med lastbilsomkörningar mm men hade jag gjort hade jag verkligen inte valt en Drive. Då känns det verkligen att motorn är liten.

Annars är MY12an en trevlig uppdatering - även med den lilla skärmen. Störde mig dock på att det inte gick att justera styrkan på instrumentbelysningen i dagsbelysning. Märkligt.

För mig blir slut slutsatsen att jag skulle överväga att köpa en Drive så måste frånvaron av hästkrafter uppvägas av en betydligt lägre totalkostnad - och det är jag inte säker på att det gör. Ponera att det sker en skattemässig förändring som gör att det blir lite dyrare med diesel, då kommer intresset i stort för dieselbilar minska och det drabbar nog i första hand de med minst motor. Så brukar det vara. 2.0f är väl hyffsat svårt att få betalt för t ex.

Å andra sida köper man bil för sig själv - trivs man med bilen och ska ha den en stund så är det ju bara att slå till!

(Jag hade dock inte velat vara utan automat - men det är ju jag det =) )

MVH

//Mr T
av dst02
Mr T: håller med, drive funkar fint i stan å på motorväg men på 70 å 80 vägar (speciellt 70) blir den ordentligt seg å tungkörd på 5an å för varvig på 4an. Är vägen kuperad med många backkrön å skarpa kurvor blir de ett jäkla växlande (2011 års drive) .

Inköpspriset upp till en D3 automat som jag helst ville ha blir ju rätt stor så därför valde vi en drive, nästa gång blir de D3 å då defenetivt med automat :) priset får jag helt enkelt bara blunda för.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]