Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vovlov
Hej Hopp

Funderar på hur man enklast kan få av tröskeln för att slipa ner rostet som bildats under.
Tidigare ägare har tydligen inte varit noga med att tvätta skönheten ofta så sk**t har samlats under.

Förslag mottages gärna

Bild

Ha en bra dag
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag är nästan hundra på att det sitter plastnitar eller clips under så det ska bara vara att bända och dra försiktigt, men inte för försiktigt. Nya clips finns att köpa för dom flesta lär gå sönder. Frågan är hur marigt det är vid framskärmen. Om du har en billackerare i närheten fråga dom. Den måste ju bort vid vissa lackjobb så jag skulle fråga där om du är osäker. Det kan ju vara något specialknep t ex vid skärmen, tråkigt om man fastnar halvvägs och inte får bort den. / Clas 8)
Användarvisningsbild
av Nexus
Är det som på gammla V70 får du borra bort nitarna i hjulhuset fram ,klippa eller borra bort stiften som sitter under tröskeln mot marken sett ,sen bända upp tröskeln med en stor mejsel eller liknande. Sitter klipps på tröskeln som håller den på platts.
av henrikjohansson82
Tja!

Har precis gjort en liknande operation på min S60!

-Borra ur nitarna vid stänkskydd/innerskärm
-Borra ur plastnitarna som håller tröskeln undeifrån, svarta runda sitter 4 på varje sida tror jag
-Sen sitter det plastclips i plåttröskeln som är instuckna i "hållare" i plasttröskeln, så du drar hela plasten framåt så ska det släppa. Jag bände upp plasten med en hel del sprucken plast som resultat. Du kan även lysa in med en ficklampa och kolla när du släpper på innerskärmens bakre kant!

Kör hårt!
av Vovlov
Hej,
Bra tipps tack, min fundering Henrik, är om jag kan spara listen och förstöra så lite som möjligt vid en demontering.
Trodde först att nitarna som håller listen underifrån var av typen som man klickade av och på, detta innebär att jag måste införskaffa nya nitar till underdelen?
När du menar dra av, är det att dra vänster ut sätt framåt från förarens sida, eller skall man glida ut den framåt?

Hej
av Vovlov
Hej,
Uppdatering,
Det gick bra med listen, tänk på att INTE borra upp nitarna - ta en kil och hammare för att pricka det lilla stiftet som sitter i runda hålet på niten. Vid slag på stiftet åker den in och niten lossar, lätt som en plätt!
Grundfärgen är placerad, avvaktar färg
Frågan är om man ska pensla färg och polera ner ELLER om man ska spreja . såklart blir det volvo original färg som sitter på.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vovlov skrev:Hej,
Uppdatering,
Det gick bra med listen, tänk på att INTE borra upp nitarna - ta en kil och hammare för att pricka det lilla stiftet som sitter i runda hålet på niten. Vid slag på stiftet åker den in och niten lossar, lätt som en plätt!
Grundfärgen är placerad, avvaktar färg
Frågan är om man ska pensla färg och polera ner ELLER om man ska spreja . såklart blir det volvo original färg som sitter på.
Hur gjorde du med främre innerskärm samt bakre för att få loss tröskeln???
av Vovlov
Joo.. Ta en plastkniv och träng igenom mellan chassit och plaster eftersom plast är mjukt så glider niten ut en bit sedan trycker du tillbaka och kapa med en avbitare

Elle ta en liten borr och borra i mitten av poppniten tilös hatten lossar sedan är det bara att dra ut den.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Vovlov skrev:Joo.. Ta en plastkniv och träng igenom mellan chassit och plaster eftersom plast är mjukt så glider niten ut en bit sedan trycker du tillbaka och kapa med en avbitare

Elle ta en liten borr och borra i mitten av poppniten tilös hatten lossar sedan är det bara att dra ut den.
Ok. tackar. :D
Serviceintervall Volvo v60 2013

Hej, Är det någon med tillgång[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Behöver byta drivremmen på min v90. Ant[…]

Volvo xc70 2011 svårstartad

Ok! Men tar inte batteriet stryk av det? Men jag s[…]

Hej Tack för hjälp. uppskattas verkligen[…]