Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av michaellang
Hej!

Går i tankarna för att köpa en 945:a. Har sett bland annat: "VOLVO 945-811 S 2.3"

Hur skall jag tolka detta? ( totalt lost på motorer )

Är denna bil utrustad med turbo? Vad är skillnaden mellan olika motorerna?

Är det någon större skillnad mellan bilarna från -96 kontra -97 och -98?

Motoridiot tacksam för svar :)
av michaellang
Hej!

Tack för svar!

Men jag kan fortfarande inte se vad 811 skulle betyda?

Om man tittar rent motormässigt. vad är då den stora skillnaden mellan -96 kontra -97, -98?
av michaellang
Sen kom jag på en annan fråga. Jag har kollat i den här sammanställningen som någon postade (mkt tacksam för det) men ni som nu mekar med bilarna. Är det någon större skillnad på 96:orna kontra 98:orna? Är det fler fel på en välskött -96:a kontra -98:a?

har spanat runt på nätet och det verkar finnas bra mycket mer av 96 årsmodell än 97 och 98. Ser dom helt annorlunda ut under huven eller pajar dom bara oftare? För sett till milen så finns det orimligt mycket 96:or därute.

Vet någon vad detta beror på?
Användarvisningsbild
av emwtur
största skillnaden jag hört om är just att dörrsidorna på tidigare modeller alltid skrynklar sig :)
motorerna är mer eller mindre samma -
sedan plockades det väl i mer utrustning i senare modeller - som ecc , farthållare osv.
att det finns mindre -97 och 98 är väl helt enkelt för att det såldes färre - det var ju inte den nyaste volvo modellen precis vid det laget - alla andra volvo var framhjulsdrivna och det var nog mest dinosaurieälskare som köpte 940.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
emwtur skrev:största skillnaden jag hört om är just att dörrsidorna på tidigare modeller alltid skrynklar sig :)
motorerna är mer eller mindre samma -
sedan plockades det väl i mer utrustning i senare modeller - som ecc , farthållare osv.
att det finns mindre -97 och 98 är väl helt enkelt för att det såldes färre - det var ju inte den nyaste volvo modellen precis vid det laget - alla andra volvo var framhjulsdrivna och det var nog mest dinosaurieälskare som köpte 940.
Yepp, särskilt som drivlinekonceptet/karossgenerna härstammar från -60 talet så ;)

Det är ju i vissa avseenden liknande motorblock :mrgreen:
av michaellang
Tackar för alla svar!

Sen vad gäller chippningen av 945:or som jag läst mycket om... kan man göra det på samtliga 945:or? Eller är det bara från vissa årsmodeller och fram?

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr[…]

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]