Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falckett
Jag köpte nyligen en 244 GL -88 som stått still utomhus en längre tid. Efter stortvätt i helgen upptäckte jag att det är blött av vatten på mattan på förarsidan. Antar att någon dränering är igensatt. Var sitter de? Något annat förslag? Bilen har inte sollucka.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Dräneringen till friskluftsinsuget framför vindrutan går via A-stolpen och ner i tröskeln, vanligt att hålen undertill på tröskeln är igensatta och då fyller man tröskeln med vatten tills det rinner över och in i bilen.
Det kan ju naturligtvis bero på rost också att vattnet rinner in, men det kan vi ju omöjligt veta då vi inte sett bilen;)
Kan även vara friskluftsintaget bredvid förarens knä som är öppet och då kan det rinna in vatten, jag hade det problemet. Det friskluftsintaget manövreras separat med en arm som sitter i själva intagsluckan .

Mvh GK
Användarvisningsbild
av P1800
PÅ min 144 -74 som jag tror har samma konstruktion av värmepaket som på 240 så var orsaken till läckage att två dräneringsslangar som går från värmepaketet ner genom kardantunneln var helt igenpackade av förmultnat skräp. Efter rensning så är bilen helt tät. Man når slangarna om man lossar sidopanelerna vid mittkonsolen. Slangarna klan dras upp ut hålen i kardantunneln så att man kan peta ut skräpen. Tror inte att man kommer åt från bilen undersida pga växellådan.

För övrigt är det många som anklagar solluckan för att läcka. Saken är den att en original sollucka aldrig är tät på det sätt som en eftermonterad sky-port. För att undvika att få in vatten i bilen är sollucka försedd med ett tråg som samlar upp det vatten som läcker in. Tråget är försett med ca D=12 dräneringsslangar som leder ut vatten genom takstolparna. Om dessa är igensatta så läcker vatten in i bilen men sollucka läcker precis som när den var ny.
Hade samma fel på en 245 -75 där var det listen runt vindrutan som hade förmultnat och släppte in vatten.
Inte helt ovanligt att "kittet" släpper under vindrutan. Min 240 råkade ut för det problemet vilket gjorde att det läckte nere i vänstra hörnet och rann ner över säkringarna och ner på golvet ;)

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]