Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av starmac
Saknar en tråd där alla vi nybilsköpare kan diskutera priser, rabatter och prutning på våra bilar så därför skapar jag en sådan här.

Inleder med att berätta att jag tänker köpa en V60 T4F med följande utstyrsel

- V60 T4F (263 000 kr)
- Powershift (17 900 kr)
- Summum (38 000 kr)
- 452 svart metallic (7 000 kr)
- 3-ekrad läderratt (800 kr)
- Barnsäkerhetslås (700 kr)

Totalt 327 400 kronor

Frågan är vad som är rimligt slutpris. Vet att bilhandlarna har haft det lite knapert i år. Går det måntro att få den för 300 000 kronor (8,37 % rabatt)? Hur har det gått för er övriga i förhandlingarna?

Köper privat!
Senast redigerad av 1 starmac, redigerad totalt 0 gånger.
300000 på 327400 ger i min mattebok 8,4% rabatt!?
Mellan 6-8% brukar vara helt normalt utan större ansträngningar så det låter rimligt tycker jag.
Sen är det ju förstås Volvos ("bygg din bil") priser du räknar på och din handlare har säkert lagt till några hundra här och där..... I slutändan är det nog hur bra du är på att förhandla, vilken relation du har till handlaren (köpt bil där förr, servar bilen där o.s.v.) m.m. som avgör...

Lycka till!
Inte några hundralappar här och där. Snarare 3000 kr i leveranstillägg. T.ex. så var listpriset på min XC60 D3 R-Design 392 000 kr hos handlaren, priset på BDB var 389 000. Med alla tillbehör och jox så landade bilen på 415 000 kr på BDB. generellt så har handlaren lite lättare att ge rabatt på tillbehör än på själva bilen. Men runt 8% bör man absolut kunna få, kanske lite till om man är en återkommande kund. Allt beror på många faktorer, som t.ex. hur handlaren sålt tidigare (bättre inköpspris). En del här säger att de fått upp emot 9,5%, men då är det i princip fullmatade bilar. Sedan beror det förstås på hur man räknar rabatten, jämfört med handlarens pris eller mot BDB.
Min snål utrustade xc60 drive kostade 429700kr på BDB och jag betalade 389000kr. Privat köp blir drygt 9% i rabbat. Men jag frågade på flera olika handlare och priset varierade från ingen rabbat på bilia i borås som desutom var svin dyr 435000 om jag inte mins fel. Säljaren sa att vi ger ingen rabbat för vi sälger så många bilar en då. Ok sa jag och gick där ifrån.
starmac skrev:Vet att bilhandlarna har haft det lite knapert i år.
Är du säker på detta ? Det har väl sällan sålts så mycket bilar som i år. Volvo är väl dessutom ett av dom märken som gått bäst.

När det gäller rabatter så brukar dom variera en del, så maila ut din konfiguration till flera handlare, även om du får åka ett par mil extra.
Jag skickade ut till 5 st varav en låg c:a 7 mil bort, denna säljare gav mig bäst rabatt på bilen (10%) och bäst inbytespris, direkt på mail.
Om jag jämförde med den närmaste handlaren som jag varit och provkört hos, skiljde det 32 kkr på hela affären, så jag tycker det är värt
att åka några mil.
Rabatterna för mig varierade mellan 7,5 & 10%, men då var det på en T6:a med listpris på ~485 kkr, så det finns väl kanske mer utrymme att gå
ner i pris där jämfört med 327 kkr.
Senast redigerad av 1 LasseKongo, redigerad totalt 0 gånger.
Exakt samma för mig... I Sthlm fick jag samma pris på bilen men ca 25k mindre i inbyte än om jag åkte 4 mil utanför stan.'

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]