Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robocop
Jag har en V70, 170hk årsmodell 99 som har ett diffust problem som även verkstaden har svårt att förklara.
När jag startar bilen så händer det titt som tätt att den bara dör (lägger av) och verkstaden har haft den inne och fått felkod att bränslerelä skulle bytas. Trots att de bytt relä två gånger så kvarstår problemet. Ibland fungerar det som det ska men vad är det som gör att den bara dör efter en start, varm som kall?
Dilemmat är att när den lägger av så tvärt så blir den sur och svårstartad som gör att man tvekar att åka längre sträckor med bilen.
Tacksam för tips då även Volvo inte hittar vad som orsakar felet. :(

Hälsningar
Thomas[/url]
av Raggero
Dör bilen direkt vid uppstart eller inträffar det att den dör när du är ute och kör? Dör den direkt vid uppstart så låter det som att du har något fel med startspärren.
av Robocop
Bilen dör direkt efter uppstart. Startspärren ska jag kolla upp.
Tack för tipset. Hoppas att det är det som spökar.
av Robocop
Problem med tomgångsmotorn? Det felet har jag aldrig hört, men kanske värt att kolla upp.
Användarvisningsbild
av Jonsson
Har dom kollat kamaxelgivaren? Har haft detta problem på två av mina bilar (volvo & saab), och det ger detta symptom
Användarvisningsbild
av Andreas850
Hm, jag hade exakt sama problem innan, men det hjälpte med att sätta in ett nytt bränslepumpsrelä. Och jo, om du vill "laga" felet tillfälligt, låt bilen aldrig gå ner på låga varvtal, det hjälpte för mej. Den dör bara när man saknar in för en kurva eller bromsar för något?
Som tillfälligt lösning kunde man även "knacka" lite på säkringspanelen av nån anledning, då fungerade det med. Skumt.
av Frigge
Antennring till startspärren,brukar dock ge felkoder.
När den inte startar, testa att dra ur o i nyckel o vända på den.
Detta för att förenkla kommunikationen mellan nyckel och antennring.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av calle_g
Men om du nu får felkod på bränslerelät men inget annat så känns det ju som det borde vara nått åt det hållet. Jag drabbades av en bränslepump som gick lite av och till när den kände för det, tyvärr kollade jag inga felkoder då innan jag bytte den så jag vet inte hur det skulle yttrat sig.

Men om bilen trots allt går om du ger lite gas precis när den startar så är det ju inte fel på bränsletillförseln i alla fall.

En fråga som någon annan på forumet kanske kan svara på, är det bara kamaxelgivaren som ger signal om motornsvarvtal eller finns ytterligare någon givare för detta? Eftersom det finns ett säkerhetssystem som stänger av bränslepumpen efter några sekunder om motorn inte snurrar (för att undvika att det skulle spruta ut bensin vid olycka t.ex.) så är frågan var ifrån detta får sin signal. Och om det nu skulle vara kamaxelgivaren eller antennringen, finns inte felkoder som borde poppa upp i så fall?
av Fredrik Bäckström
Har en V70-99 och har haft samma besvär. Dels så kan det ju vara startspärren som tidigare sagts. Men en annan sak som man inte skall glömma är batteriet!

Ett gammalt batteri med taskig spänning satt i min kärra. Efter byte har den aldrig krånglat mer.

Simpelt, jag vet, men om du inte har kollat batteriet så ta och mät upp det. Kan ju bli en enkel och billig lösning.

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]