Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petsson
Hej!
Lämnade i veckan in bilen (en S60 -04) för att åtgärda yttre styrleder som var glappa. När jag hämtade ut bilen och åkte hem känner jag hur framvagnen och framförallt ratten vibrerar ordentligt mycket i farter över 100. Vad kan ha hänt? Trodde bilen skulle bli mer stabil efter att ha åtgärdat glapp i styrled?

Mvh
Petsson
av Petsson
Kan tillägga att det även märks ett svagt och lugnt vibrerande redan vid lägre hastigheter. Vid tillfixningen av styrlederna gjorde de även hjulinställning?! :roll:

// Petsson
Användarvisningsbild
av CarMan
Petsson skrev:Hej!
Lämnade i veckan in bilen (en S60 -04) för att åtgärda yttre styrleder som var glappa. När jag hämtade ut bilen och åkte hem känner jag hur framvagnen och framförallt ratten vibrerar ordentligt mycket i farter över 100. Vad kan ha hänt? Trodde bilen skulle bli mer stabil efter att ha åtgärdat glapp i styrled?

Mvh
Petsson
dina fälgar kan ha varit fulla med sand & när dom tog bort hjulen så losna lite sand, i ena änden & då har du ju olika vikt på fälgen = obalanc.

tvätta rent fälgarna på insidan & provkör
av Petsson
Ska kika på ditt tips men jag tvättade bilen (inkl fälgar) i förra veckan! Det känns som om nånting stöter emot när framhjulen snurrar och detta skapar vibrationerna. Vet inte alls vad som görs vid denna reparation så jag har lite svårt att själv dra slutsatser!

// Petsson
Användarvisningsbild
av CarMan
Petsson skrev:Ska kika på ditt tips men jag tvättade bilen (inkl fälgar) i förra veckan! Det känns som om nånting stöter emot när framhjulen snurrar och detta skapar vibrationerna. Vet inte alls vad som görs vid denna reparation så jag har lite svårt att själv dra slutsatser!

// Petsson
har du orginal eller pirat fälg?
stål eller aluminium?

pirat fälgar har ofta centrum ringar, kan vara en sån som saknas.

litet skrap kan komma från broms skölden, tryck in den i underkant så tystnar det
av Addekarlsson
Om det låter/känns som att nått slår i när du rullar med bilen, så åk tebax till verkstaden. Då har dom missat nått.
Jag hade inte godkänt det du beskriver efter ingrepp av verkstad i alla fall. :wink:

Mvh/ Adde
av Petsson
CarMan skrev: har du orginal eller pirat fälg?
stål eller aluminium?

pirat fälgar har ofta centrum ringar, kan vara en sån som saknas.

litet skrap kan komma från broms skölden, tryck in den i underkant så tystnar det
Det är orginal aluminium. Ska kolla på bromskölden och se om den går att tryckan in...
Addekarlsson skrev: Om det låter/känns som att nått slår i när du rullar med bilen, så åk tebax till verkstaden. Då har dom missat nått.
Jag hade inte godkänt det du beskriver efter ingrepp av verkstad i alla fall.

Mvh/ Adde
Näe, tycker inte heller det men tänkte ställa frågan här innan man återkommer till verkstaden! Så många gånger man behöver vara laddad med frågor och egna svar för att inte bli bortfintad på en halvminut. ;)

// Petsson

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]