Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av maccke
Har nyss köpt en Volvo 945 Classic.

När jag vrider på tändningen lyser ABS lampan, startar jag motorn så släcks den.
ABS funktionen fungerar.

När jag åkt en bit, kan variera från några hundra meter upp till flera kilometer, så tänds ABS lampan och ABS funktionen fungerar ej.

Har mätt givarna fram och i den högra var motståndet ca 1100 ohm, men i den högra bara ca 850 ohm.
På båda sidor tog det en stund innan mätvärdet stabiliserade sig.

Någon som har något bra råd?
Någon som har fungerande ABS givare till bra pris?
av rd350
Du ska mäta spänningen på givarna när du snurrar på hjulen, det brukar vara mest tillförlitligt. Är det ett sporadiskt fel kan det ibland vara svårt att vara hundra på att man bytar rätt givare. Smörj den nya väl när du monterar den så fastnar den inte som din gamla garanterat gjort...Tyvärr är de förhållandevis dyra till 940.
av maccke
rd350 skrev:Du ska mäta spänningen på givarna när du snurrar på hjulen, det brukar vara mest tillförlitligt. Är det ett sporadiskt fel kan det ibland vara svårt att vara hundra på att man bytar rätt givare. Smörj den nya väl när du monterar den så fastnar den inte som din gamla garanterat gjort...Tyvärr är de förhållandevis dyra till 940.

Var mäter jag spänningen?
Över båda kablarna till givaren eller mellan jord och den ena (vilken)?
Vad ska spänningen ligga på?
av Arvid_A
rd350 skrev:Tyvärr är de förhållandevis dyra till 940.
Jeg kjøpte sensor til NOK 449,- hos Biltema, men ser at Mekonomen her i Norge skal ha over NOK 1600,- for tilsvarende del. Vet ikke hva prisen er hos Volvo, men antar at den ligger på ca samme nivå som hos Mekonomen.
Kolla felkoder via obd kontakten
JAg hade samma fel på min 945 classic -98 och jag var helt säker
att det var en av givarna fram som var paj eftersom hastighetsmätaren fungerade
men enligt felkoden så var det givaren bak som var felande och så jag
bytte den givaren sen har inte abs lampan lyst någe mera.
av maccke
jaktviggen1 skrev:Kolla felkoder via obd kontakten
JAg hade samma fel på min 945 classic -98 och jag var helt säker
att det var en av givarna fram som var paj eftersom hastighetsmätaren fungerade
men enligt felkoden så var det givaren bak som var felande och så jag
bytte den givaren sen har inte abs lampan lyst någe mera.

Någon i borås-alingsås-göteborgs trakten som har utrustning för att läsa ut felkoden?
Önskar låna eller köpa isåfall...

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]