Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Även om jag personligen inte är någon större E85-fan så håller jag helt med om att alla besinare borde vara (eller åtminstone vara valbart) som F-variant. Om inte annat så har man ju möjligheten att välja bränsle beroende på dels pris, men även med avseende på hur miljövänligt det för tillfället av någon som förstår hela kedjan bestämmer att det är. Trodde faktiskt att även T3 skulle komma som T3F.
av perhall
Det är väl inte fri skatt i 5 år så länge till på F-bilarna?/PH
av starmac
Oups, inte fri skatt länge till?

Tänkte slå till på en nu i vinter. Kan de ta bort skattebefrielsen för de 5 åren även ifall jag redan köpt en. Någon som sitter inne på någon info?
Användarvisningsbild
av crumpets
Har det ÖHT snackats om att ta bort skattebefrielsen från flexibilar? Inte vad jag hört.

Det som pratats om är väl hur förmånsvärdet ska vara på dem?
av xins
crumpets skrev:Har det ÖHT snackats om att ta bort skattebefrielsen från flexibilar? Inte vad jag hört.

Det som pratats om är väl hur förmånsvärdet ska vara på dem?
Ja det är vad jag hört o läst
Användarvisningsbild
av SvenB
perhall skrev:Det är väl inte fri skatt i 5 år så länge till på F-bilarna?/PH
Jo,precis som sagts tidigare, det är förmånsvärdesrabatten på etanoldrivna bilar som förslaget är att reducera vid årsskiftet.
Användarvisningsbild
av SvenB
grålle1 skrev:... men etanolandelen på nyregistreringar är väl inte särskillt hög sen boomen runt 2008...... säljs väl fler bensin än E85-bilar?
Jo men beror väl förmodligen på att miljöklassningen ser ut som den gör. En liten bensinbil som släpper ut max 120g är ju också en miljöbil. Det har ju sålts många små bensindrivna bilar, och de har ju miljöbilsförmåner. Men hur många "stora" bensinbilar har sålts? Här i "byn" har till exempel hemtjänsten bytt ut sina etanoldrivna Renault Megane mot Renault Clio, och skyltar fortfarande på dörrarna att de kör miljövänligt. Då Meganerna köptes in var nog inte Clion miljöbil.
av starmac
Vad är det för något att T4F ska vara rappare än T4. Gäller det endast om man kör på etanol? Varför?
Användarvisningsbild
av apersson850
Etanol har högre oktantal, så det bränslet tåler högre effektuttag i samma motor.
Däremot har det lägre energiinnehåll än bensin, så man måste skyffla in mer drivmedel för att få ut samma effekt.
av perhall
Har läst och hört att skattebefrielsen för etanolbilar ska försvinna men hittar det inte nu. Fem års skatt är ganska exakt merpriset för en T4F efter prutning.... /PH

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]