Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Finns det någon vettig vändbar lastrumsmatta till XC60? Alltså något med en snygg sida som matchar övriga inredningen och som man kan ha liggande hela tiden, och så en baksida som är lite mer tålig för smuts etc. i typ gummi eller nåt. Har bara hittat http://shop.bildeve.se/smutsskydd-lastu ... c-524.aspx men det verkar mer vara som nån slags duk man rullar ut vid behov, jag tänkte mig mer något permanent. Har för mig att Audi eller BMW har något liknande.
av Steff 99
improwise skrev:Finns det någon vettig vändbar lastrumsmatta till XC60? Alltså något med en snygg sida som matchar övriga inredningen och som man kan ha liggande hela tiden, och så en baksida som är lite mer tålig för smuts etc. i typ gummi eller nåt. Har bara hittat http://shop.bildeve.se/smutsskydd-lastu ... c-524.aspx men det verkar mer vara som nån slags duk man rullar ut vid behov, jag tänkte mig mer något permanent. Har för mig att Audi eller BMW har något liknande.
Titta i "bygg din bil" där finns en som är vändbar, du hittar nog den i tillbehörskatalogen oxå
Användarvisningsbild
av XC60D3
Här är länken till mattan

http://shop.bildeve.se/matta-lastrum-te ... c-524.aspx

Jag har en sådan och tycker den fungerar utmärkt. Lite hal på "gummisidan" dock. Den är vikbar så att man kan veckla ut den om man fäller sätet. Finns färganpassad förstås. Måttanpassad och måttanpassad.. Tja, den är fyrkantig och passar som sagt både med eller utan nedfällt säte. Skyddar dock inte de små utrymmena bakom hjulhusen. Men det är en bra kompromiss mellan det heltäckande smutsskyddet och en hård lastmatta.
av improwise
XC60D3 skrev:Här är länken till mattan

http://shop.bildeve.se/matta-lastrum-te ... c-524.aspx

Jag har en sådan och tycker den fungerar utmärkt. Lite hal på "gummisidan" dock. Den är vikbar så att man kan veckla ut den om man fäller sätet. Finns färganpassad förstås. Måttanpassad och måttanpassad.. Tja, den är fyrkantig och passar som sagt både med eller utan nedfällt säte. Skyddar dock inte de små utrymmena bakom hjulhusen. Men det är en bra kompromiss mellan det heltäckande smutsskyddet och en hård lastmatta.
Men hur fungerar denna när sätena inte är nedfällda, dvs vart tar "extradelen" av mattan vägen, får man en "mattrulle" bakom sätena eller som ligger och rullar runt? Med en ny fin bil vill man ju gärna att det inte ska kännas allt för mkt budget över det hela.
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Köpte den vändbara och lämnade tillbaka den, då jag har barnstol fäller jag sällan sätena och då var den mest jobbig.

Dessutom inte så formsydd som jag trodde.
av improwise
Gnagarn skrev:Köpte den vändbara och lämnade tillbaka den, då jag har barnstol fäller jag sällan sätena och då var den mest jobbig.

Dessutom inte så formsydd som jag trodde.
Precis som jag befarade, det känns mer som något man skulle ha liggande någonstans och bara använda vid behov, och för mig som bor i stan och har garaget 5 min bort känns ju inte det så lockande. Skulle behöva vara lite mer "finish" på den för att riktigt vara nåt för mig, annars kan man ju lika väl ta vanlig plast från en rulle vid behov.
av pergrein
Det finns ju 2st olika till bl.a V60 en lång och en kortare som jag köpte och är mycket nöjd med, fungerar kanon med bärkassehållaren med. Konstigt att det inte finns till XC60??? Det står ju att man ska vika in delen när man inte använder den för hela lastutrymmet...

Mvh
per
Jag har den >här< vändbara/vikbara mattan i min XC60. Funkar klockrent! Hög kvalité! Har oftast "luggsidan" uppe för det ger en "lyxig touch", men kör jag något smutsigt så är det bara att ta ut och vända mattan och sen vika den på mitten igen. Den ligger helt plant även när sätena inte är fällda. Fäller man sen baksätena och viker ut mattan helt så skyddar den även en bit upp på framsäten vilket jag tycker är en trevlig grej!
Användarvisningsbild
av XC60D3
improwise skrev:
XC60D3 skrev:
Men hur fungerar denna när sätena inte är nedfällda, dvs vart tar "extradelen" av mattan vägen, får man en "mattrulle" bakom sätena eller som ligger och rullar runt? Med en ny fin bil vill man ju gärna att det inte ska kännas allt för mkt budget över det hela.

Mattan har ett veck som är anpassat till lastrumslängden vid uppfällda säten. Man viker ner den extra biten under mattan, så att ungefär 50% av mattan ligger dubbelt. Det blir helt plant efter att mattan legat till sig. Så det blir ingen "mattrulle" Mattan är verkligen inte budget. Snarare tvärtom. Den tjocka ruggen känns bra och jag gissar att den även dämpar en del av vägljudet. Mitt tips är att åka in till volvo och be att få prova en matta och att inte bli förblindad av att den inte ligger helt plant till en början, det kommer den att göra efter ett tag.
Användarvisningsbild
av Gnagarn
Jo men jag vågade inte chansa på det så jag lämnade tillbaka den..
Är faktiskt nästan mer sugen på lastlådan nu när man ser hur skitigt det blir när man tar barnvagnen in och ut hela tiden...

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]