Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eisenhower
#556791
Tjenare har bytt till en elfläkt i min bil nu.

Men fläkten vill ej starta vet ej om jag har gjort någonting fel...

Här är en bild på hur jag har kopplat:
http://imageshack.us/photo/my-images/62 ... aaaan.png/

På fläkten sitter det två sladdar en plus och en minus, men det borde väl inte spela någon roll ifall jag kopplar fel, det skulle väl bara innebära att fläkten snurrar åt fel håll, eller?
av eisenhower
#556925
Hasse63 skrev:Så här gjorde jag
Bild
Slanggivare tog jag från äldre Saab 900, satte den på övre kylarslangen, funkat oklanderligt.

:wink:
Okej, det är ju lite annorlunda mot det viset jag gjorde på, får prova på det viset...

Men slanggivare på övre slangen?? Jag köpte en sån där adapter på biltema och på deras hemsida står det att man ska montera den på nedre kylslangen?

Mvh Eisenhower
av Amarace
#556954
eisenhower skrev:
Hasse63 skrev:Så här gjorde jag
http://imageshack.us/photo/my-images/31 ... lflckt.png
Slanggivare tog jag från äldre Saab 900, satte den på övre kylarslangen, funkat oklanderligt.

:wink:
Okej, det är ju lite annorlunda mot det viset jag gjorde på, får prova på det viset...

Men slanggivare på övre slangen?? Jag köpte en sån där adapter på biltema och på deras hemsida står det att man ska montera den på nedre kylslangen?

Mvh Eisenhower
Tycker det ser ut som att du kopplat precis likadant? Manöver på relät har ni båda tagit från direktplus via givaren?
Jag skulle däremot ha tagit manöverjorden via givaren istället för spänningen, och låtit manöverspänning gå via tändningslås, finns ingen anledning att låta fläkten kunna gå med bilen avstängd.

Angående nedre eller övre kylarslangen så har jag kört med bägge varianterna, och nog tycker jag det är bättre på övre slangen.
Användarvisningsbild
av HenkeL
#557094
Också funderat på att göra ett sådant ingrepp på min, men med noll erfarenhet så vore det gött med en guide. Är det nån som vet om det finns nån schysst guide för byte från original slirfläkt till en eldriven?
av eisenhower
#557164
Amarace skrev:
eisenhower skrev:
Hasse63 skrev:Så här gjorde jag
http://imageshack.us/photo/my-images/31 ... lflckt.png
Slanggivare tog jag från äldre Saab 900, satte den på övre kylarslangen, funkat oklanderligt.

:wink:
Okej, det är ju lite annorlunda mot det viset jag gjorde på, får prova på det viset...

Men slanggivare på övre slangen?? Jag köpte en sån där adapter på biltema och på deras hemsida står det att man ska montera den på nedre kylslangen?

Mvh Eisenhower
Tycker det ser ut som att du kopplat precis likadant? Manöver på relät har ni båda tagit från direktplus via givaren?
Jag skulle däremot ha tagit manöverjorden via givaren istället för spänningen, och låtit manöverspänning gå via tändningslås, finns ingen anledning att låta fläkten kunna gå med bilen avstängd.

Angående nedre eller övre kylarslangen så har jag kört med bägge varianterna, och nog tycker jag det är bättre på övre slangen.
Jag blev lite lurad ser nu att vi har kopplat likadant :)

Mvh Eisenhower
av eisenhower
#557174
Har tagit lite bilder på min installation, så det är bara att hojta till om ni ser nåt som ser galet ut.

Säkringshållare:
http://imageshack.us/photo/my-images/43/imag0046t.jpg/

Fläkt:
http://imageshack.us/photo/my-images/10 ... 047ov.jpg/

Tempgivare + adapter:
http://imageshack.us/photo/my-images/833/imag0048c.jpg/

Relä:
http://imageshack.us/photo/my-images/82 ... 051zc.jpg/

Jordkontakt (Sitter under kylvätskebehållaren):
http://imageshack.us/photo/my-images/81 ... 052xj.jpg/

Jag har bytt relä, sprayat 5-56 på jordkontakterna, kontrollerat att fläkten fungerar och kontrollerat att jag har kopplat rätt. Det enda felet jag kan tänka mig nu är tempgivaren.

Mvh Eisenhower
av Amarace
#557188
Det fungerar alltså om du kopplar ihop kablarna på givaren? Isåfall är det ju givaren, eller att du har den på nedre slangen, den kanske aldrig blir nog varm för att givaren ska aktiveras.
av eisenhower
#557251
Amarace skrev:Det fungerar alltså om du kopplar ihop kablarna på givaren? Isåfall är det ju givaren, eller att du har den på nedre slangen, den kanske aldrig blir nog varm för att givaren ska aktiveras.
Jag upptäckte nu att det inte är något fel på givaren men nu när jag skulle testa om fläkten gick så gjorde den inte det... vilket den gjorde tidigare.

Så jag kliade mig i huvudet en liten stund och kollade sedan säkringshållaren och såg att säkringen var paj. Så det som har skett är att jag först kollade att fläkten fungerade sedan åkte jag 2 mil och efter det kollade jag tempgivaren. Så under min lilla utflykt så gick antagligen säkringen sönder.

Jag tror jag kan ha varit lite snål när jag valde säkring. Fläkten ska dra 7A och jag tryckte i en säkring på 7,5A, rookie mistake.

Hur stor säkring bör jag ha?

Mvh Eisenhower
DennisCA's Volvo 850 -97

Det ser ut så, jag hittade på Skandix […]

Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]