- tis 16 aug 2011, 22:46
Hur gick det i övrigt med denna historia? Fick trådskaparen tillbaka sin data? Det är rätt intressant det där med att återskapa förlorad data. Det skall mycket till innan det är kört. I alla fall om man har gott om pengar. Själv har jag bara råkat ut för en trasig filallokeringstabell. Två gånger faktiskt. På samma disk. Jag återställde det mesta med BackOnTrack. Nu lagrar jag allt på en NAS med speglade diskar. Det funkar ju ända tills kontrollerkortet på den brinner upp :mrgreen: Jag sparar även lokalt på min statinära PC. Några gånger om året tar jag backup på skiva. Det är ändå mest foton jag är rädd om. Dokument tar ingen plats så de kan man köra upp på Google, DropBox eller AVG LiveKive eller annan molntjänst om man inte vill slösa skivor på dokument som används och uppdateras regelbundet. Det är snudd på att jag hellre förlorar ett dokument än att ha det i en massa olika versioner på en massa skivor :mrgreen:
Momentum skrev:Jag kan varm rekommendera http://www.crashplan.com/Det är säkert bra men om man har så känslig data att den måste lagras i ett amerikanskt bergrum så kanske man skall fundera över om man vill lämna ut den över huvud taget? Det man gör är ju att lämna ifrån sig datan till någon man ofta inte vet ett skit om. Vad händer med datan där? Vilka har tillgång till den och vilken koll har företaget på personalen? Detta gäller inte just detta företag ut mer allmänt.För lite digitalfoton är det nog inga problem men jag skulle tänka mig för flera gånger innan jag börjar backa upp kundinformation eller personuppgifter hos tredje part.
Som endera låter dig (mot en avgift) lagra ditt data i ett bergrum någonstans i USA
och/eller låter dig lagra ditt data hos en kompis (gratis) och kompisen kan lagra sitt data hos dig
Bäst gör man det senare genom att först köra sin backup lokalt och sedan åka över med disken till kompisen
Man kan lagra på många hårddiskar och många kompisar, :D
Hur gick det i övrigt med denna historia? Fick trådskaparen tillbaka sin data? Det är rätt intressant det där med att återskapa förlorad data. Det skall mycket till innan det är kört. I alla fall om man har gott om pengar. Själv har jag bara råkat ut för en trasig filallokeringstabell. Två gånger faktiskt. På samma disk. Jag återställde det mesta med BackOnTrack. Nu lagrar jag allt på en NAS med speglade diskar. Det funkar ju ända tills kontrollerkortet på den brinner upp :mrgreen: Jag sparar även lokalt på min statinära PC. Några gånger om året tar jag backup på skiva. Det är ändå mest foton jag är rädd om. Dokument tar ingen plats så de kan man köra upp på Google, DropBox eller AVG LiveKive eller annan molntjänst om man inte vill slösa skivor på dokument som används och uppdateras regelbundet. Det är snudd på att jag hellre förlorar ett dokument än att ha det i en massa olika versioner på en massa skivor :mrgreen:
"I didn't hear the question but the answer is aliens"