Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:Jag kan varm rekommendera http://www.crashplan.com/

Som endera låter dig (mot en avgift) lagra ditt data i ett bergrum någonstans i USA
och/eller låter dig lagra ditt data hos en kompis (gratis) och kompisen kan lagra sitt data hos dig

Bäst gör man det senare genom att först köra sin backup lokalt och sedan åka över med disken till kompisen
Man kan lagra på många hårddiskar och många kompisar, :D
Det är säkert bra men om man har så känslig data att den måste lagras i ett amerikanskt bergrum så kanske man skall fundera över om man vill lämna ut den över huvud taget? Det man gör är ju att lämna ifrån sig datan till någon man ofta inte vet ett skit om. Vad händer med datan där? Vilka har tillgång till den och vilken koll har företaget på personalen? Detta gäller inte just detta företag ut mer allmänt.För lite digitalfoton är det nog inga problem men jag skulle tänka mig för flera gånger innan jag börjar backa upp kundinformation eller personuppgifter hos tredje part.

Hur gick det i övrigt med denna historia? Fick trådskaparen tillbaka sin data? Det är rätt intressant det där med att återskapa förlorad data. Det skall mycket till innan det är kört. I alla fall om man har gott om pengar. Själv har jag bara råkat ut för en trasig filallokeringstabell. Två gånger faktiskt. På samma disk. Jag återställde det mesta med BackOnTrack. Nu lagrar jag allt på en NAS med speglade diskar. Det funkar ju ända tills kontrollerkortet på den brinner upp :mrgreen: Jag sparar även lokalt på min statinära PC. Några gånger om året tar jag backup på skiva. Det är ändå mest foton jag är rädd om. Dokument tar ingen plats så de kan man köra upp på Google, DropBox eller AVG LiveKive eller annan molntjänst om man inte vill slösa skivor på dokument som används och uppdateras regelbundet. Det är snudd på att jag hellre förlorar ett dokument än att ha det i en massa olika versioner på en massa skivor :mrgreen:
Brainy skrev:Ibas har ett economypaket där dom återställer data för fr. 5000 till max 10 000 Nok så det blir att skicka dit. Samtliga sambons digitalfoton låg olyckligtvis på den disken så nu har hon inte ett foto kvar från studenten för 10 år sedan till dagens datum. Där innefattas samtliga gemensamma foton förutom ett fåtal som jag även hade låg på digitalboxen till tv'n.
Det finns ett billigare knep att göra recovery själv:
Man köper en likadan hårddisk till (noga med att det är samma revision och firmware).
Skruva isär dem och växla skivorna innuti.
Läshuvudet brukar alltig ligga utanför skivorna för att skivorna ska hinna komma upp i varv innan läs/skrivhuvudet går in över plattorna. Det ska alltså bara vara att lossa skiv-packen och lyfta ur dem.

Tyvärr kan jag inte ge garanti på att det fungerar/är lätt. Har bara gjort det en gång, och det var över 10 år sedan. Hade flera IBM-Deskstar 30gig som kraschade för mig RAID-0 setup på system-driven...

Jag har mekat datorer sedan -92 och Seagate har aldrig krånglat för mig.
Mabuse: Jag läste om det när disken crashade och tydligen går inte controllerkorten på diskarna att lura på det sättet längre :/

däremot så fanns det ett knep på youtube som jag ska försöka mig på någon gång...

Disken ligger i ett skåp här hemma i väntan på att jag ska testa det ovan.
llesrof skrev:
Momentum skrev:Jag kan varm rekommendera http://www.crashplan.com/

Som endera låter dig (mot en avgift) lagra ditt data i ett bergrum någonstans i USA
och/eller låter dig lagra ditt data hos en kompis (gratis) och kompisen kan lagra sitt data hos dig

Bäst gör man det senare genom att först köra sin backup lokalt och sedan åka över med disken till kompisen
Man kan lagra på många hårddiskar och många kompisar, :D
Det är säkert bra men om man har så känslig data att den måste lagras i ett amerikanskt bergrum så kanske man skall fundera över om man vill lämna ut den över huvud taget?
Glömde det självklara - datat är krypterat - även hos en kompis - dock en svagare nyckel i gratis varianten
Du kan även använda en privat SSH nyckel

Men har man känsligt data får man kosta på en egen lösning - jag har inget känsligt data på det sättet - men lagrar allt mitt data på två lokationer och fem olika diskar
Haft kraschad hårddisk en gång. Fick då tipset att lägga i frysen en stund o sen i ett kabinett. Var väldigt skeptisk, men det funkade faktiskt. Bör väl ses som en sista utväg, blir väl lite kondens som eventuellt kan skada? Hade redan bestämt att det inte var värt pengarna att lämna in till något företag så testade. Ingen aning om varför det funkade.
Kopierade ju lite stressigt allt matnyttigt när jag fått igång den. Men testade den igen nån vecka senare (har jag för mig, längesen) och då funkade den fortfarande. Tipset fick jag för övrigt av en "reparatör" hos Dell - off the records.
Tippar att den med en dylik fix kan klara några timmars körtid men sen är det nog kört, men det var faktiskt ett bra tips att prova någon gång när olyckan är framme. vol:-)

Mvh GK
Nu när usbminnen börjar bli hyffsat stora så gör vi så hemma i alla fall att vi kopierar över alla foton både till en extern disk på 500 gig och sen på usbminnen, det känns bra iom att det inte är några rörliga delar på ett usbminne samt att det är lätt att ta med sig om något skulle hända, vi använder oss inte av för stora utan har istället några stycken så även om ett går sönder så är inte allt borta.

Men det beror ju så klart på hur mycket man har..
Brainy skrev:Hej.

Köpte en extern seagate hårddisk på 1TB.
/.../
Googlade lite produktnumret och insåg snabbt att denna hårddisk (oavsett om den levereras som en vanlig intern hårddisk eller i ett externt kabinett) är ett riktigt sorgebarn för seagate. Se t.ex. Seagate epic fail
/.../
mvh
Anders
Såg ej denna tråd förrän nu. Jag har nyligen köpt 2 st NAS med 3,5" hårddiskar samt 2 extra 3,5" hårddiskar. Alla fyra hårddiskar är Seagate Barracuda 7200.12 storlek 1TB. Kanske skulle jag köpt något annat eller är problemen med Seagate hårddiskar som tråden beskriver lösta på senare serier?

Mina 4 hårddiskar har följande beteckningar:
ST31000524AS / JC4B (1 st)
ST31000524AS / JC45 (2 st)
ST31000528AS / CC38 (1 st)

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]