Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
aBoström skrev: Att de finns förbud och bländrisk tycker ja inte överväger att man inte ska
köpa xenon till bilen. Tänk allt som DU ser och har chans att väja för osv.
Så kan man också se det. Men alla som blir bländade och inte ser ett dugg och därför kanske kör på något, det är väl till att skita i.Eller?

Att komma ny till ett forum och i ett av sina första inlägg visa en så stark egoism, det är väl magstarkt tycker jag
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Xenon-konverterade halvljusstrålkastare är ett j-a gissel, d.v.s. det är alla dina medtrafikanters problem också.
Om du nu ändå ska slå på stort, köp och montera original xenon-strålkastare och glöm inte nivåregleringen heller, ska sitta en sensor i bakvagnen. Sen tillkommer förstås mjukvara också.... Fast detta är nog inte heller lagligt med tanke på helbilsgodkännandet.
av kamilenski
Tänk på att trimma bilen är olagligt det med ;)
Användarvisningsbild
av greeeken
kebabpizza skrev:Xenon-konverterade halvljusstrålkastare är ett j-a gissel, d.v.s. det är alla dina medtrafikanters problem också.
Om du nu ändå ska slå på stort, köp och montera original xenon-strålkastare och glöm inte nivåregleringen heller, ska sitta en sensor i bakvagnen. Sen tillkommer förstås mjukvara också.... Fast detta är nog inte heller lagligt med tanke på helbilsgodkännandet.
Precis , olagligt. Sen kan du nog inte tanka ner den mjukvaran eftrfsom din bil inte hade xenon från början
Användarvisningsbild
av greeeken
Köp installera o va nöjd. Det går att få att det inte bländar. o nej du behöver inte justera ner så mkt så att det är onödigt.
Sen som någon påpekade här at tvid smågupp o liknande så bländar du, japp det stämmer , det gör du ÄVEN med bilar som har orginal xenon dock

Till din fråga nu. Stämmer att det finns 2 typer.
Köp vanlig H7
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har en lösning eftersom det finns de som tycker det är okej med att bländas. Vi kör efter slutsiffror. Udda dagar kan alla med udda slutsiffror skita i att blända av. Då får de se bra och blända de med jämna slutsiffror. Och jämna datum skiftar vi så att de med jämna slutsiffror får se bra och blända de med udda slutsiffror. Tyvärr kan inte alla låta bli att blända av samma dag, då ser ingen. Man får dela på gracerna. :D Ja det är förbjudet att trimma också, men det bländar inte de man möter.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av volvofh16
detta var et känsligt ämne märker jag.
men jag har bestämt mig för att konvertera heljuset istället
Jag tacker för allla svar och tips
av 2444ever
volvofh16 skrev:detta var et känsligt ämne märker jag.
men jag har bestämt mig för att konvertera heljuset istället
Jag tacker för allla svar och tips
Går tyvärr inte att stoppa en fördämning som brister :)

Bra, en mindre som bländar :)
Helljuset har jag inga åsikter om, bara lite tankar eftersom jag själv funderat/funderar på det. Möjligt att det blivit bättre, men har för mig att det är någon/några sekunders marginal innan xenonhelljuset lyser fullt, vissa tycker det blir ett litet glapp efter man passerat mötande, vissa verkar inte tycka det är ett problem. Dessutom tror jag att man måste blända av på längre avstånd eftersom det är ett starkare ljus (och lite samma problem med ljusbild, vänster helljus pekar typ rakt fram o höger lite snett höger, allt för att blända mötande så lite som möjligt om man inte bländar ner, fick veta det för några dagar sedan, iaf så för Volvo av min årsmodell). Själv har jag funderat på xenon i extraljus, man kan då slå av det o ändå behålla helljuset lite till. Tror även en del tycker det är lite småjobbigt om man passerar många skyltar (starka reflexer).

Inte för o lägga mig i, endast sånt jag snappat upp.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag vill bara lägga ett ord med i debatten. Jag har varit yrkeschaufför i 20 år och kört tradare, turistbuss och 17 år som taxichaufför och åkeriägare. Jag tycker att under mina 250 000 mil på vägarna så är det varje gång lika jobbigt att möta dessa bländande halvljus. Faktiskt har det flera gånger varit min rutin som gjort att jag inte farit i diket när man mött en vit vägg. Det finns inget försvar i världen som berättigar att du som har konverterat ska ha lite bättre ljus på min bekostnad som mötande. Försök att fortfarande motivera ditt val om en mötande bilist har sådan otur att han åker av vägen och skadas svårt eller värre. Det finns många på vägarna som har det jobbigt vid mörker körning av olika anledningar och för dom blir nog ett sådant här möte ett väldigt farligt moment. Bara min personliga åsikt i debatten. Ha det bra på vägarna, det tänker jag för jag kör Volvo :D / Clas 8)
Användarvisningsbild
av gooose
TotanTotan skrev:Jag vill bara lägga ett ord med i debatten. Jag har varit yrkeschaufför i 20 år och kört tradare, turistbuss och 17 år som taxichaufför och åkeriägare. Jag tycker att under mina 250 000 mil på vägarna så är det varje gång lika jobbigt att möta dessa bländande halvljus. Faktiskt har det flera gånger varit min rutin som gjort att jag inte farit i diket när man mött en vit vägg. Det finns inget försvar i världen som berättigar att du som har konverterat ska ha lite bättre ljus på min bekostnad som mötande. Försök att fortfarande motivera ditt val om en mötande bilist har sådan otur att han åker av vägen och skadas svårt eller värre. Det finns många på vägarna som har det jobbigt vid mörker körning av olika anledningar och för dom blir nog ett sådant här möte ett väldigt farligt moment. Bara min personliga åsikt i debatten. Ha det bra på vägarna, det tänker jag för jag kör Volvo :D / Clas 8)
Gott att få ett inlägg från en herre med lite rutin 250000 mil är inget man svänger ihop på en eftermiddag

Jag instämmer och kan även bara hålla med tidigare inlägg att när jag själv blir bländad av "billiga" xenon konverteringar
Mina 6 st xenon blinkar jag med då jag blir bländad och då blir det som "foto" blixtar Får hoppas att mötande fattar vinken
Jag vill ju inte ha mötande person i fronten vilket är risken om jag tänder upp allt och bländar honom

Kan även förstå dom som konverterar Xenon ger dig upplysning som kan rädda dig Men det skall inte skada andra

//Gooose

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]