Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jope84
Köpte mig en haynes gör det själv bok nu
Felsökning Skakningar vid frikoppling.
*Lamellbelägg förorenade med olja eller fett
*lamellbeläggen slitna
*defekt eller skev tryckplatta eller tallriksfjäder.
*lamellnavet eller räfflorna på växellådans ingåendeaxel slitna.

Kan det ha kommit in olja och fett eller blivit läkage vid bytet av manöver cylindern?
Ne jag har faktiskt inte fått tummen ur till att åka till verkstaden och skall få barn snart så vågar inte bli av med bilen om de behöver åkas till sjukhuset.

Min skakar också bara när den är kall och inte användt den på flera timmar. skakar tex inte om jag kört vid 21 sen kör igen vid 07. Men brukar skaka igen när jag kör vid 21.
känns som de är mer när det har regnat.
Hej,

Jag hade kopplingsproblem med en SAAB en gång. Kopplingen högg ibland. Ibland vägrade den att koppla ur, gick ej att växla alternativt att den fortsatte driva fast koppling var fullt nedtryckt.
Verkstaden misstänkte att det skulle vara ngt fel med tryckplattan eller någon fjäder som låste sig ibland, men efter byta av bromsvätskan så återkom aldrig problemet. Detta problem kunde komma och gå lite som det ville.
Dock var detta på vintern så jag misstänker att fukt i systemet hade frysit.

Eller så är det ngt med lamellerna som är kasst. Hade en 745 med hydralisk koppling som hackade lite för många år sedan. Var på Volvo verkstaden och visade detta för dem och de sade att nja, "det är nog lamellerna som börjar bli lite dåliga men vi kan ju alltid prova detta sade han". Sedan brände han lameller, genom hög gas och full broms på typ 4:ans växel. Bränt luktade det och det reducerade nog tjockleken på lamellerna rejält. Men efter det så försvann hackandet helt. Nu är väl så att en 745 kan torteras hårdare än en V70. Men men.

/ lars
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]