NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
ptja76 skrev:Extremt besviken på min C30 D2 -11 Kör man över 90km\h så drar den ruskigt mycket
Färddatorn 0.55 = verkligförbrukning ligger på 0.65-0.7
Sämsta dieselbilen jag haft vad det gäller motorn, tur att det finns annat som väger upp. Blir en D5a eller en BMW nästa gång. Den saken är klar.
Sådär var min bil i början också.. Har du sett till att få nyaste mjukvaran? Kört om adaptionkörningen? Min förbrukning gick ned kraftigt när jag gjorde det. Från 0,7 till 0,5.. Nu ligger jag på 0,48 blandat utan problem... Bilen har gått 1900mil. Kan köra under 0,40 på landsväg om man inte kör snabbare än 90.

Vid motorvägskörning 130+ drar min bil ca 0,57.. Vid vanlig motorvägskörning (110-120kmh) runt 0,5
hanss skrev:
ptja76 skrev:Extremt besviken på min C30 D2 -11 Kör man över 90km\h så drar den ruskigt mycket
Färddatorn 0.55 = verkligförbrukning ligger på 0.65-0.7
Sämsta dieselbilen jag haft vad det gäller motorn, tur att det finns annat som väger upp. Blir en D5a eller en BMW nästa gång. Den saken är klar.
Sådär var min bil i början också.. Har du sett till att få nyaste mjukvaran? Kört om adaptionkörningen? Min förbrukning gick ned kraftigt när jag gjorde det. Från 0,7 till 0,5.. Nu ligger jag på 0,48 blandat utan problem... Bilen har gått 1900mil. Kan köra under 0,40 på landsväg om man inte kör snabbare än 90.

Vid motorvägskörning 130+ drar min bil ca 0,57.. Vid vanlig motorvägskörning (110-120kmh) runt 0,5
adaptionkörningen vad är det?
Ny servad 2500mil så föruttsätter att det ör ny programvara i den, står så i service protokollet i allafall.

Är det du uppger verklig förbrukning eller det färdatorn visar?
av hanss
Verklig förbrukning.. Efter att man nollställer ECM lär man köra in bilen efter ett körschema.. Inte alls säkert att de updaterat detta vid en vanlig service... Min vanliga verkstad visste inte ens om denna updatering..

Jag bytte också ned mig från 16" till 15".. Gjorde att förbrukningen gick ned lite till..
hanss skrev:Verklig förbrukning.. Efter att man nollställer ECM lär man köra in bilen efter ett körschema.. Inte alls säkert att de updaterat detta vid en vanlig service... Min vanliga verkstad visste inte ens om denna updatering..
Okej får väl på dem igen, mycket besviken just nu hade en BMW X3 3.0d innan som jag körde billigare men än vad jag har på denna pendlar bil. Får man inte ner förbrukningen kan man lika väl byta till något större igen.
av hanss
Kände precis lika.. Hade en 9-3 Aero som gick billigare landsväg... Efter att ha klagat i 500-1000mil fick jag min bil fixad.. Var som en helt ny bil när jag hämta den på verkstaden.. Helt otroligt vad en mjukvara kan göra och det tog bara drygt en timme att ordna..

Vet att någon tidigare i tråden hade den nya mjukvaran.. Men en ny adaptionskörning gjorde att bilen började gå bättre.. Ge det en chans..
Kommer just hem från en 76 mila tripp i V50D2 Sthlm-Ljusdal-Hudik-Söderhamn-Gävle,Sthlm i en V50D2 med 800 mil på mätaren. Ungefär 40% av tiden på motorväg mellan 120-130 km/h och resten 90 vägar med fartkameror. Resultat 0,62 lit/mil.

Körde motsvarande med min BMW 530i för nåt år sedan och den drog 0,77 då. Fine - det är trots allt 24% skillnad, men det är 100% skillnad i effekt också.
Hej Alle:-)

Jeg kan se at der er megen debat om D2 motoren og hög förbrukning. Jeg har desværre inte prövat D2 motoren, og kan derfor desværre ikke bidrage med nogle forbrugstal fra denne.
(Jeg har kun prøvet min egen D5'er der ligger omkring 0.45-0.55 liter/mil.)

Men jeg vil gerne dele lidt diesel-motor-teori, og der findes en lille 'tummen-regel' (dansk udtryk, vet inte om det virker på svensk? :-) ) omkring bilers förbrug/hastighet.

Den er sådan:
EU-snittet, som biler er opgivet med, motsvarer en hastighed på ca. 70 km/timen. Kører man hurtigere end det, kan man cirka lægge sin hastighed i km/t til sit forbrug i procent.
Det vil sige, hvis man istedet for 70km/t kører med en hastighed på ca. 80 km/t, skal man lægge cirka 10% til det opgivne EU forbrug! Ligeså, hvis man kører 120-130km/t skal man lægge cirka 50-60% til sit forbrug!!
Den præcise utregning er selvfølgelig meget mere avanceret, med vindforhold/temperatur/cw-værdier/dæk.... og alt muligt, men tommel-reglen er faktisk ret tæt på:-)

Og det er også et faktum at jo mindre motoren er, jo mere ökes forbruget når man kører stærkt, dvs. en lille motor vil ofte dra mere bränsle ved 130 km/t end en stor, da den skal bruge mere af sin effekt.
Derimot vil en lille motor være bedre ved 70km/timen end en stor da volumen i den store ved 70 km/t er overflödig...

Det var bare lige lidt teori fra diesel-ingenjören, håber det kan bruges:-)

hälsninger

/Anders
Att sänka farten gör mest nytta ner till ca 80 km/h. Vid låg fart är rullmotståndet högre än luftmotståndet. Rullmotståndet är proportionellt mot farten medan luftmotståndet ökar som farten upphöjt till 3. Den exakta hastigheten när luftmotståndet blir större än rullmotståndet beror naturligtvis på vilka däck bilen har och hur aerodynamisk bilen är.

Min S40 D2 går faktiskt lite snålare efter första servicen vid 2000 mil. Jag vet inte om det beror på att man ändrat mjukvaran, bytt olja eller något annat. (Verkstaden bytte bland annat bromsskivor också.) Förhoppningsvis kommer förbrukningen att sjunka i takt med att motorn blir inkörd. Egentligen borde man jämföra varje månad med den föregående (d.v.s. i mitt fall runt 500 mil) för att se om det gör någon skillnad.

Det sitter 15" Michelin "miljödäck" på så det borde vara så snålt det kan bli på däckfronten. Efter ett par punkteringar fram har jag dock bytt till bättre hjulmuttrar. Lyckligtvis är Volvos nödhjul bra. Inga problem att köra 130 med tillkopplad släpvagn... :-)-)
av hanss
Personligen tycker jag att det är lite högt.. Testat med mindre hjul?
Min bil drar iofs ännu mer för tillfället 0,64 - 0,7.... Med 15" Ska in på verkstaden för tusende gången känns det som..
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 51
Framvagnsbalk Volvo 240

Upptäckte att framvagnsbalken är trasig[…]

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv