Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så gjorde jag också ett tag, tills jag insåg att många bilar har en knapp för dimljuset som gör att dom -om dom är intryckta- startar dimljusen varje gång bilen startas (På våra måste man ju starta dom varje gång man startar bilen). Vilket innebär att man om man gör som du beskriver kanske man bländar en oventande "fru till dimljusmarodör" som då blir "blind" i onödan.

Givetvis har varje förare ett ansvar för att rätt ljus är tänt på bilen, men jag gissar att många kvinnor (och ointresserade män för den delen) bara sätter sig i bilen och kör när dom ska någonstans. Alla är inte som oss som ska analysera alla funktioner och dess kombinationer när dom kör bil! :wink:
2444ever skrev:Är det samma krav på ljusinställning för dimljus som för halvljus?
Nej.

Enligt VVFS 2003:22 21 kap 39 § allmänt råd ska halvljusstrålkastare vinklas ned 1 % (10 cm/ 10 m). För dimljusstrålkastare gäller enligt VVFS 2003:22 21 kap 48 § nedvinkling på 2 % (20 cm / 10 m). Om VVFS 2003:22 (gamla Vägverket) gäller fortfarande eller är ersatt genom någon ändring av Transportstyrelsen är för mig oklart. Dock har Transportstyrelsen utfärdat TSFS 2010:84 "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning". I TSFS 2010:84 bilaga 1 under bedömning rörande strålkastare står följande:

Bländande
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m, samt för bilar med en strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m. För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8 m och upp till 1 m där grundinställningen enligt tillverkarens uppgift är mellan 1,5 – 2,0 % ska halvljuset också anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m. Dimstrålkastare anses bländande om nedvinklingen är < 10 cm/10 m. Om bristen felaktig ljusbild/felriktad i sidled samtidigt ger bländande ljus ska dessutom ”Bländande ljus” med bedömning 2 anges.

Dimstrålkastare:
- bländande ljus, < 10 cm/10 m (dvs. 1%)

Nedvinkling
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är > 25 cm/10 m samt för bilar med strålkastarhöjd högre än 1 m ska halvljusets nedvinkling anses för stor om nedvinklingen är > 30 cm/10 m. För bilar med en strålkastarhöjd från 0,8 m och upp till 1 m där grundinställningen enligt tillverkarens uppgift är mellan 1,5 – 2,0 % ska halvljuset nedvinkling anses vara för stor om nedvinklingen är > 30 cm/10 m.

Ändrat utförande
Avser avsiktlig ändring av det godkända utförandet exempelvis
- strålkastaren förses tape som skymmer del av ljusöppningen,
- montering av stenskottsskydd som ger påtagligt svagt ljus (färgat stenskottsskydd ska inte godkännas), eller
- när det klart kan konstaterats att konventionella strålkastare (hel-, halv- och dimstrålkastare) har bytts mot xenonstrålkastare.
Vattenfylld strålkastare anses som ”glas/reflektor påtagligt skadad”.
KKR skrev:Kan inte annat än hålla med alla föregående. Jag köpte en Momentum delvis för att jag när jag körde ute "i skogen" brukade tända dimljusen för att tidigare upptäcka vilt. Men jag upptäckte snart två saker 1: De lös inte så mycket att jag hade användning för dom 2: de behövdes inte heller för xenonhalvljuset var så mycket bättre än de tdigare bilarnas halogenljus. Däremot använder jag dimljuset som körljus/varselljus lika som jag gjort på andra bilar i mer än 20 år. Nu funderar jag på att byta till LED-lampor i dimljusen, men vet inte riktigt vad jag skall ha för lampor och var man köper dom.
Hur tänker du när du tänder dimljusen för att tidigare upptäcka vilt?
Att lysa upp området direkt framför bilen med hjälp av dimljusen ger inte bättre siktsträcka, tvärt om.
Jo, för kaniner och annat småkrafs, som kan slå sönder dimstrålkastarna om man råkar köra på dem.

Alltså behövs dimstrålkastarna om de finns på bilen. Finns de inte behövs de inte heller. För nåt annat än närliggande kaniner orkar de inte lysa upp.
apersson850 skrev:Jo, för kaniner och annat småkrafs, som kan slå sönder dimstrålkastarna om man råkar köra på dem.

Alltså behövs dimstrålkastarna om de finns på bilen. Finns de inte behövs de inte heller. För nåt annat än närliggande kaniner orkar de inte lysa upp.
Man lär va snabb på att reagera då om man ser en kanin eller annat småkrafs med hjälp av dimljusen och dessutom hinner bromsa eller väja.
Mattilacken skrev: Hur tänker du när du tänder dimljusen för att tidigare upptäcka vilt?
Att lysa upp området direkt framför bilen med hjälp av dimljusen ger inte bättre siktsträcka, tvärt om.
Jo faktiskt, de hade en något större spridning i sidled ungefär som kurvljus tyckte jag, men det är historia nu.
Man hinner räkna ut hur dyrt det blir strax innan det smäller, istället för efteråt.
Nä, det är som KKR skriver, dimstrålkastarna på min 854 Turbo lyser en hel del bredare än halvljuset. Så man ser kaninerna tidigare, om det inte är buskar ivägen.
Camel skrev:/.../Enligt VVFS 2003:22 21 kap 39 § allmänt råd ska halvljusstrålkastare vinklas ned 1 % (10 cm/ 10 m). För dimljusstrålkastare gäller enligt VVFS 2003:22 21 kap 48 § nedvinkling på 2 % (20 cm / 10 m). /.../

"Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning"/.../
För bilar med en strålkastarhöjd upp till 1 m ska halvljuset anses bländande om nedvinklingen är < 5 cm/10 m /.../
Dimstrålkastare:
- bländande ljus, < 10 cm/10 m (dvs. 1%)
Att dimljusen är ett skämt stämmer bra. På min V70II är centrum på dimljusen 36 cm över marken. Om dessa ställs in efter reglerna lyser de 18 m framför bilen. Även om man ställer dem efter bilbesiktningens maxtolerans på 10 cm / 10 m lyser de 36 m. För halvljuset som sitter 66 cm över marken blir motsvarande sträckor 66 m resp. 132 m. Halvljuset är dessutom asymmetriskt så i höger vägkant blir sträckan längre. Med laglig inställning blir det ingen förbättring av siktsträckan genom att tända dimljusen men de lyser lite bredare än halvljuset precis framför bilen. Men mycket ljus nära bilen gör det för de flesta människor svårare att se på längre håll.
De flesta här verkar vilja använda dimljusen till annat än dimljus. Vitsen med dimljus är väl att man inte skall blända sig själv i tjock dimma? Med mörker och tjock dimma reflekteras halvljuset i dimman och föraren ser inget annat än en vit vägg. Som positionsljus borde väl dimljusen fungera hyggligt i dimma?
av NiKeMaN
Dimljusen använder jag gärna dagtid, tillsammans med parkeringsljusen.

Däremot Aldrig när det är mörkt ute pga att dom bländar mina mottrafikanter + att dom lurar mitt egna öga.
Att ha halvljus+dimljus gör att man får SÄMRE sikt och mindre chans att upptäcka vilt på vägen. Likadant med helljus+dimljus. Problemet med dimljus är att dom lyser upp starkt såpass nära bilen - att ögat minskar pupillen lite vilket i sin tur innebär att du får in mindre av ljuset "långt borta". Man koncenterar sig automatiskt även mer på vägen och runt där man har starkast ljus. Detta innebär att man missar det som man bör se längre fram, och när man väl ser det så är det för sent, och man hinner inte reagera.
Att åka med dimljus gör att man blir en trafikfara för sig själv och för andra tyvärr.

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]