Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielsson89
Hej!

Har problem med vibrationer i min Volvo S40 -01.

Vibrationerna kan uppstå i hastigheter från 30 - 150. Brukar vara som tydligast runt 70-100. Vibrationerna kan komma och gå, och ibland försvinna helt och hållet. Vibrationerna känns i ratten, i stolar och golv.

Problemet uppstod när jag monterade på ett par 18" fälgar med däckdimension 215/35/18. Har provat att balansera om däcken utan något resultat. Har även monterat nya stötdämpare och fjädrar (60/40 sänkning)

Provade att montera tillbaka vinterdäcken och upplevde då att vibrationerna försvann.

Min tanke är att det är kan vara en drivaxel som spökar, då vibrationerna känns mycket tydligare med lågprofilsdäck.

Är mycket tacksam för den hjälp jag kan få!

/ Marcus
av Willis
Tjena Marcus,

Om vibrationerna försvann när du monterade på vinterdäcken så behövs antingen en hjulinställning med 18 tummarna eller så kan det vara så att 18 tummarna inte sitter ordentligt på däcken, eller så är det skit i däcket efter monteringen fälg - däck.

Det är dem tips jag kan komma på i.o.m att vibrationerna försvinner när du som sagt monterat på helt andra däck/fälg tum.
av klacken
Kollat om fälgarna är runda? Vanligt med lågprofildäck på att man får inbuktningar på fälgen på insidan om man kör i något hål i vägen.
av Niblund
danielsson89 skrev:Hej!
Har problem med vibrationer i min Volvo S40 -01.
Vibrationerna kan uppstå i hastigheter från 30 - 150. Brukar vara som tydligast runt 70-100. Vibrationerna kan komma och gå, och ibland försvinna helt och hållet. Vibrationerna känns i ratten, i stolar och golv.
Kommer vibrationerna när du accelererar, bromsar, ,byter fil, girar eller kommer det och går när du bara snålkör på motorvägen?
danielsson89 skrev:Problemet uppstod när jag monterade på ett par 18" fälgar med däckdimension 215/35/18. Har provat att balansera om däcken utan något resultat. Har även monterat nya stötdämpare och fjädrar (60/40 sänkning)
Provade att montera tillbaka vinterdäcken och upplevde då att vibrationerna försvann.
Precis som Willis inlägg så lär en hjulinställning vara att rekommendera.
danielsson89 skrev:Min tanke är att det är kan vara en drivaxel som spökar, då vibrationerna känns mycket tydligare med lågprofilsdäck.
En drivaxel knarrar/tickar vid rattutslag och gaspådrag till en början, sen blir det bara värre.
av danielsson89
Tack för svaren!

Willis
Däcken ska sitta på som dem ska, men däremot skulle det kunna finnas någon skräp i dem. Det bästa vore nog att testa dessa fälgar på en annan S40/V40 för att utestluta att det är 18" fälgarna som är felet.

klacken
Har balanserat däcken två gånger, sista gången kollade vi ordentligen på fälgarna hur det betedde sig i balansmaskingen. Alla fälgarna såg bra ut, dem är dessutom knappt ett år gamla och däcken är nästan nya.

Niblund
Vibrationerna känns som tydligast när jag pendlar i en och samma hastighet, vissa hastigheter känns det tydligare och vissa känns det mindre i.

En hjulinställning med 18" fälgarna är är nyligen gjord.

Sannolikheten att är en drivaxel är med andra ord ganska liten.

/ Marcus
av Niblund
Har du undersökt bussningarna i alla länkarmar? (fram & bak)
Med 215 däck lär du spåra en del ibland. Vandrar däcken i spåret i vägbanan så lär det bli vibrationer om bussningarna i länkarmar/stag är kassa.
av danielsson89
Nu har jag testat mig fram och nu kan jag iallafall utesluta att det är däcken och fälgarna det beror på! Har testat med ett par org 16" alu och vibrationerna kvarstår! Nu fortsätter letandet, har en tanke att det ev kan vara skit mellan navet och bromsskivan, så ska plocka bort dessa och rengöra! Det var i samband med att jag lackade bromsarna som jag monterade på 18" fälgarna och det var då jag började känna vibrationerna.
av EkkaBe
Intressant, jag har exakt samma problem med min V40 -01. Hjulen jag har på är 205/40 -17. Har också monterat nya fjädrar runtom (inte sänkning). Har haft bilen inne på däckfirma för hjulinställning samt balansering. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa med andra däck, måste väl åka och hämta vinterdäcken snart ändå.
Ska bli intressant att se om du kommer fram till vad som orsakar vibrationerna i din bil. Jag skulle vilja prova mina däck på en annan S/V40 men känner ingen som äger en i närheten av örebro.
av EkkaBe
Hur har det gått? Har du hittat någon lösning till vibrationerna? Jag har precis testat andra däck och fälg (original). Insåg att de däck som satt på(17") var väldigt ojämnt slitna. Men jag tycker mig fortfarande känna vibrationer även med dessa däck. Då utesluter det däcken även för mig.
Hur/var kollar jag om bussningarna är slitna?

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]