rolass skrev:Hej
Tack för info. Har kopplat från violetta kabelns kontaktstycke till jord via voltmeter och en 5W lampa i serie. ( Tyvärr bara ca 3 ohm, men det kanske räcker ) Resultatet blev att fläkvingarna först rörde sig lite motvilligt någon sekund för att sedan stanna. Voltmetern visade 13-14 volt. Försökte sedan bända upp reläboxen (aluminumlådan) men misslyckades. Är det troligt att det är något galet med relät i aluminium boxen . Är det läge att byta hela fläktenheten eller "bara reläboxen "
Mvh/R
Ok det verkar lovande, tyvärr vet jag inte vilken drivström som krävs för att styra ut styr-boxen helt,
när du mäter medintrument på en lampa så är resistansen låg men så fort det börjar flyta lite ström
som gör att det börjar glöda i lampan så ökar resistansen snabbt! (ca:35-40ohm för en 12v 5w lampa)
därav den eftersökta strömbegränsningen :)
Tändes/glöder lampan när du anslöt den och fläkten började röra på sig, i så fall ta en 10-20w lampa i stället för att
få mer "knuff" till styr-boxen så att den interna transistorn blir fullt utstyrd.
Om du har 4 händer? så kan du mäta spänningen över lampan när du testar!
du bör inte får mer än 0,7-2v (som är normalt för en transistor utgång i ECM boxen)
Jag vet att volvo bytte ut en serie fläktar som det var fabr.fel på, det är bytt på min vid en normal service
för mååånga år sen 2003/2004 om jag minns rätt...
så visst kan din fläktmotor eller box vara defekt det vet du efter testen.
Har för mig att dessa endast säljs som komplett enhet...
Lycka till med fortsatta testen!