Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av zamme
jag har ett litet problem som e väldigt störande. o det e flugor, dom sätter sig o skiter på bilen både på lacken o på rutorna. detta märktes dock inte innan för jag hade svart bil då, men nu när jag har en vit bil så syns det o det ser för j*vligt ut. ni tänker säkert lite flugskit syns inte, men dom skiter över hela motorhuven, taket o bagagen.

o nu till frågan; hur får man bort skiten, jag har nyss tvättat bilen med bilshampoo o gnuggat med en svamp men allt går inte bort.
vet non om det finns nott medel eller nott som gör att flugorna inte skiter där från början?
bilen står alltid i garage.

tacksam för svar

lite bilder det kanske inte syns så bra för bilen e ny tvättad. alla prickar e flugskit
Bild
Bild
Bild
av semmelman
Jag har ingen aning om hur få bort det men jag tänkte fråga dig om lacken är vaxad eller liknande behandlad? För skulle kunna tänka mig att det kan bli lättare att tvätta av flugskiten på en vaxad el behandlad lack då skiten kanske bara lägger sig på ytan.

(PS ljusa färger brukar dra till sig mygg å knott å sånt, kanske kan bli bättre om du köper en flugfälla sån där med lampa och elektriskt nät så dras de dit och skiter en sista gång där istället...)
Användarvisningsbild
av zamme
nä det tror jag inte den e, när jag väl har pengar så ska den in på lackering, men det e ju lite o göra innan bara.
problemet e att jag har ingen ström i garaget annars hade en flugfälla nog funkat.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag hade liknande problem sist när Jag tvättade, små svarta prickar som satt som berg och när det till sist lossnade blev det en röd prick kvar. Också vit bil!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]