Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av scampi
Hej! Jag vill tillägga att jag har sökt, men inte hittat... hjälp tages tacksamt emot!

Volvo 855, 2,5 SE, bensin, automatare.

I går rullade bilen igenom besiktningen utan anmärkning, första gången under de år jag haft den. Idag körde jag den c.a 20 meter på morgonen. Vid 14 tiden när jag skulle starta den så snurrade startmotorn (så som det ska låta!) 2-3 varv, sen började den låta som en elvisp! Utan att jag släppte nyckeln eller något, det kom som mitt i starten! När jag vred på nyckeln igen, så lät den bara som ... ja... en elvisp. Efter ett par försök i några sekunder, så började den bluttra som om den var tvärsur! För att efter c.a 4 sekunder dö. Sen började det om...

Det tipset jag har fått över telefon från en som inte kan komma och kolla är startmotor och kransar.
Verkar detta troligt? Byter startmotor "själv" och bilen fungerar igen?

Tacksam för svar....
av I.H.P
Med tanke på att du bara flyttade bilen innan felet uppstod så kanske det kan vara "lawn mower syndrome": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lawn+mower
//Björn
av michaelk
kan vara 3 saker ..

äntigen kuggerna på startmotorn som är slut , eller kuggerna på svänghjulet.. ellers kan fjädergrejen som skall skjuta ut kuggerna på startmotorn så dom får kontakt med svänghjulet vara sliten eller sönder
av scampi
I.H.P skrev:Med tanke på att du bara flyttade bilen innan felet uppstod så kanske det kan vara "lawn mower syndrome": http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... lawn+mower
//Björn

Tack för tipset, men här kuggar inte startmotorn i något ... där verkar det som att motorn i alla fall drar runt, vilket den inte gör för mig. Eller missförstod jag hela tråden?? ?:-/
av scampi
michaelk skrev:kan vara 3 saker ..

äntigen kuggerna på startmotorn som är slut , eller kuggerna på svänghjulet.. ellers kan fjädergrejen som skall skjuta ut kuggerna på startmotorn så dom får kontakt med svänghjulet vara sliten eller sönder

Ok.... jag kan inte ett piss och skvatt om bilar, egentligen. Svänghjulet vet jag vad det är, och om det är kuggarna på svänghjulet eller fjädergrejen som ska skjutas ut, vad byter man då? Tack för svaret :)
av michaelk
ja om det är kuggerna på svänghjulet ska det ju bytes vilket är ett rätt stort projekt .. mest troligen är det dock startmotorn .. fjädergrejen eller kuggerna på den .. så hitta en beg startmotor och byt den
Jag antar men rätta mig om jag har fel men kuggarna på startmotorn borde väl va av lite mjukare metall eller klenare dimensionerat än svänghjulets kuggar?

Men jag gissar på fjädern, det som förr kallades solenoid, vet inte om det är samma sak eller om man frångått solenoid?
Hur som helst det var en utvikning, vilket som byt startmotor. (fjädern/solenoiden sitter på den)
av michaelk
jo precis därför jag skrev att det nog mest troligen är startarn.. men jag har sett svänghjul med knäckte kuggar med...

det är en simpel fjäderanordning som pressar ut kugghjulet på startmotorn när denna går runt .. inte en solenoid
semmelman skrev:Jag antar men rätta mig om jag har fel men kuggarna på startmotorn borde väl va av lite mjukare metall eller klenare dimensionerat än svänghjulets kuggar?

Men jag gissar på fjädern, det som förr kallades solenoid, vet inte om det är samma sak eller om man frångått solenoid?
Hur som helst det var en utvikning, vilket som byt startmotor. (fjädern/solenoiden sitter på den)
Bromsrör höger fram

Då bör konan vara rätt. Men vad me[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

Har varit in på bildelsbasen. Finns en i Nor[…]

Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]