Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om man tittar i förbrukningstråden så är verkar flera ligga på runt 0,7 med bensin. Upp till en dryg liter som i exemplet ovan ger ju över 40% ökad förbrukning med E85. Ska det bara vara 15% påslag så ska man alltså köra på nästan 0,9 med bensin. Med 20% på ca 0,84.

Så fortfarande verkar T4 dra minst 30% mer på etanol, vilket ju är det rimliga. Och det är ju dessutom helt i linje med vad Volvo uppger själva.
Spoiler »
Enzo, om man vill missuppfatta kan man göra det. Jag menar givetvis att Nilsildur bekräftade att det bara skilde 15-20% mellan bensinförbrukning och etanolförbrukning i T4F.
Hej på er.

Jag vill understryka att det jag går på är naturligtvis min upplevelse av förbrukningen. Som fotnot kan jag meddela att väl i danmark så är inte e85 lika utbrett som i sverige, vilket medförde körning på bensin. Under den tanken så påverkades inte snittförbrukningen nämnvärt, vilket för mig indikerar att skillnaden är mindre än tidigare.

Vidare kan man ju debattera hurvida effektuttaget blir konstant med olika bränslen etc, men faktum kvarstår fortfarande att utvecklingen generellt går mot effektivare motorer och det vore väl förvånande om kunskapen kring hur man bäst optimerar förbränningen av e85 inte följde den utvecklingen.

Min uppfattning är fortfarande att förbrukningsargumentet väger lättare med T4F än med 2,0F eller 2,5 FT.
Mitt intryck av 2,5FT är att den inte drog så supermycket mer med etanol... men eftersom man glömde hur törstig grundmotorn var (jag har legat kring 2l/mil i stan med en manuell 2,5T) så kom skrämselsiffror fram ("taxin jag åkte med drar 2 l/mil inne i stan" - men den hade nog dragit 1,6 l bensin - 2,5FT aut).

Men givetvis bör T4F kunna gå rätt snålt med etanol. Jag ställer mig dock frågande till att den verkligen har utvecklats för etanol från början.

Samt 1l etanol/mil är visserligen ok men min drar runt 0,7 bensin vid motorvägskörning. Det är mer än 40% plus (jag vet att man inte kan jämföra så men är inte så imponerad av 1l etanol/mil...)
PH

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]