Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tillwallin
Hej. Jag har funderingar på att byta olja i min automatlåda, pratade med Volvo och dom säger att man måste gå in och "0a" lådan eller vad han kallade det vid oljebyte. Då är frågan, måste man detta om man vill byta själv? Och vad är meningen med det om så måste?
av Eduard
Vet inte heller med säkerhet men det är nog frågan om att nollställa adaptationen av lådan. Varför det skulle vara nödvändigt förstår jag ej.Att byta olja själv går ju men är lite knöligt. Du får räkna med att bara få ut ca 3-4 l, och får alltså fylla på och sedan tappa igen. Du kan sannolikt oxå flusha oljan via oljekylaren men är nog lite högre skolan.
av Desmodue
Jag frågade en kunnig på Volvo om man skulle spola lådan på vår MY08 men han avrådde det bestämt, det finns risk att den inte skulle fungera riktigt efter det. Bilen har gått 14 000 mil.
Användarvisningsbild
av Anders E
Spolade lådan på min -08 och det var inga problem med detta hos Volvo Alingsås.
Funkade lika bra efter detta, varför det gjordes från första början var att jag krävde detta vid köp.
Det var en vanlig sak som bla gjordes var 1500:e mil på tex polisbilar och ambulanser.
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Har således också haft planer på detta. Då min D5-a aut gått med KCR från början, och nu är uppe i 16 000 mil. Men är det kanske onödigt att göra, när den växlar fint och känns "normal"? Kostar ju som sagt en slant med tanke på all olja som går åt och den extra tiden det tar :o

Vad säger forumexperterna :roll:
av tillwallin
apersson850 skrev:Vet ej, men är nyfiken på vad anledningen till att du vill byta är?
Min bil har gått som taxi tidigare och så har dom ju en viss intervall på detta. Men har hört och läst att om man skall byta olja på lådan så skall det vara inom en viss antal mil annars så kan det mer skada en nytta, så då tänkte jag att om jag nu följer dessa intervaller så kan det ju inte skada? aldrig fel med ny olja sa dom på Volvo.
Användarvisningsbild
av gooose
Desmodue skrev:Jag frågade en kunnig på Volvo om man skulle spola lådan på vår MY08 men han avrådde det bestämt, det finns risk att den inte skulle fungera riktigt efter det. Bilen har gått 14 000 mil.

?????? Hur kan ny olja skada en låda Om oljan är av rätt spec för din bil/låda

Byt olja och om du kan uppgradera till den senaste programvaran i låda+ motor
Har gjort detta för kunder som "vårdar" sina bilar under dom senste 15 åren och INGEN har fått problem med en fungerande låda efter detta
Har däremot haft några kunder som frågat vad jag gjort med deras bil enl dom måste jag gjort mer än oljebyte den är ju som en annan bil ( Den växlar helt perfekt )
Har även löst en del lådor som haft "små" problem med detta konsept

Kan faktisk sticka ut hakan och säga att den du pratat med om detta lider av svår inkompetens i ämnet du frågar om.

Men om du har problem med lådan så skall man först felsöka problemet

//Gooose
av 2444ever
Slänger in en liten fråga om manuell vxlåda, kan det förbättra något att byta olja, eller det gör man kanske inte?
Upplever min som lite "osmidig", nästan som gamla saab 99 :???: Försöker jag växla snabbt så känns det som att det hugger till i synkringarna eller nåt, min gamla 244 var ruggigt skön i jämförelse.

Någon som har erfarenhet?
Användarvisningsbild
av Nexus
ursäkta med jag följer upp på lite OT. Bytte nyligen olja i min v70-99 Manuell . Slog i Redline MTL och lådan blev smidigare växla.
Byta olja i en automat kan ju aldrig skada. Blir den sämre av ny olja var lådan redan dålig innan!!
Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]