Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Har en D5 MY10:
Är det någon som provat BSRs sportluftfilter eller något annat annat?

Gör det någon skillnad?

Kan det skada motorn på något sätt?
Användarvisningsbild
av RobbanS
Jag har ett sådant monterat på min MY09 , kan väl säga så här att du får helt klart ett riktigt skönare dovare ljud,man tror även att det sitter på ett dumpventil när man växlar, sån skillnad blir det,
än del gillar det, än del inte.. :lol:

Jag tycker bilen känns piggare, kan va jag som inbillar mig bara, enligt Volvo själva så ska inget hända
med motor om man byter till det, så länge man gör på rätt sett, och det är lite svårt att misslyckas då man får med
bruksanvisning

Lycka till
Användarvisningsbild
av ortus
Jag har ersättningsfilter på min och det är jag kanonnöjd med. Lite dovare ljud, dock inte speciellt märkbart. Däremot märker man stor skillnad på gasresponsen.

Vill du höra den lilla ljudskillnad som finns kan du kolla min video:
av AndS
Finns ingen anledning att hålla på och "trixa" med diverse luftfilter på en modern bil och speciellt diesel.
När jag höll på med tävlingsbilar, bensinare, så försökte man få så bra lufttillförsel som möjligt men det var då bilar som enbart rullade tävling, redan blivit trimmade med många andra delar i motor och som sedan rullade väldigt få motortimmar. Man lurar sig många gånger av högre insugsljud, gäller faktiskt även för avgassystem att bilen blivit märkbart snabbare/starkare
För oss "svensson" som vill få lite mera kraft och som verkligen märks räcker det bra att uppgradera enbart mjukvaran i nya bilar. Och skulle du lyckas tjäna någon tiondelssekund med luftfilter så grattis och så får du betala med högre ljudnivå, men gillar man det så är det väl ok att testa.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]