Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Magnus308
urkan skrev:hej..

det är lite billigare än hemma men från Italien......

om jag köper på volvo får jag ett Bosch?
Du ska köpa ett med gula etiketten då får du den nya versionen, Som redan nämnts
tidigare så kan du inte montera ett Bosch spjäll på din bil utan måste ha ett Italienskt.
Användarvisningsbild
av camaro69
urkan skrev:ett nytt spjällhus kostar 5500 på volvo monterar du det själv vilket tar 20 min så behöver du bara ladda in ny mjukvara för 800 kr.
Med den snabbheten på montering av spjällhus kan du tjäna grova pengar.

Du kan få börja jobba hos mig. Tänkte precis starta bilverkstad, och behöver en supermekaniker. :wink:
Hur lång tid tar det att slappa på förspännaren i samband med oljebyte?
av urkan
klarar du inte att montera ett spjällhus på en 2,4i på 20 min så ska du inte starta bilverkstad....
Användarvisningsbild
av Magnus308
urkan skrev:klarar du inte att montera ett spjällhus på en 2,4i på 20 min så ska du inte starta bilverkstad....
Bilia skulle ha 2000kr för att byta spjället på lillebrors V70 när han hade med sig ett nytt så han bytte det själv på Bilias kundparkering och detta tog inte mer än 20min och sedan var det bara för Bilia att ladda in programvaran som kostade 450kr.
Min lillebror skulle aldrig få jobb som bilmekaniker.......
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag har inte tänkt att arbeta som mekaniker, utan omge med goda medarbetare som sköter grovjobbet. Själv ska jag räkna pengar. :wink:

Förresten är 2,4 i någon ny motortyp? :wink:
av malajo
Jag behöver hjälp av 20-minuters-mekanikern.
Håller på och byter spjället på en S60 2,4 och får inte ut sladden runt startmotorn.
Ska det gå utan att plocka bort startmotorn eller ska man bara klippa av den gamla kabeln och dra den nya någon annanstans?
av Per L
Det är svårt (omöjligt) att se (men man får lita desto mer på känseln) men du kan lossa på fästet i startmotorns bakkant och då går det att få loss sladden!

Per L
av 2444ever
Jag tog bort staget till startmotorn, det som Per L syftar på.
Om du har ett nytt: på Volvo klippte dom bara den gamla och drog nya på ett annat sätt.

OBS! Med klippt kabel går den inte att sälja, blev erbjuden 300 av en skrot för min gamla kassa, dom skickar dem till renovering.
Om du skall returnera gamla till atech2 får du INTE klippa heller.

I detta inlägget har jag med en bild lite längre ned hur Volvo drog nya kabeln (om du vill ha ett exempel):
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 94#p556494
Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?