Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jope84
Hej ibland när jag skall köra iväg med bilen så skakar den.
Felet är när jag släpper kopplingen och kör iväg på ettan.
Uppträder endast när jag kör iväg och nyligen startat den, sen uppträder det inte mer.

Bilen var på service nyligen en såndär volvo 2,0 service 12000 mil. Vill ha det till att den börja skaka efter servicen.

Bilen är en V70 D5 -06 11600mil
Senast redigerad av 1 jope84, redigerad totalt 0 gånger.
av jope84
pratade med verkstaden nyss de sa att de skulle kolla så bränslefiltret sitter ordentligt och kolla i datorn när jag lämnar in den. låter det som en trolig orsak till skakningarna hackningarna?
av olve
Är problemet löst ?? Jag har samma problem,ska man köra iväg på morgonen när bilen är kall så hackar den typ,man får nästan slira lite på kopplingen för att komma iväg lugnt.Sen när bilen är varm så är det inga problem.
Användarvisningsbild
av Magnus308
olve skrev:Är problemet löst ?? Jag har samma problem,ska man köra iväg på morgonen när bilen är kall så hackar den typ,man får nästan slira lite på kopplingen för att komma iväg lugnt.Sen när bilen är varm så är det inga problem.
Står bilen där det är väldigt fuktig luft?
Det kan eventuellt bero på att det ligger fukt på kopplingslamellen
Användarvisningsbild
av erikn
Tänkte just föreslå problem med kopplingen. Hade liknande problem med en 345:a för länge sedan, hackade som sjutton när man skulle iväg. Vi bytte koppling och felet var borta ett tag... Vi var rätt orutinerade och det var packboxen på vevaxeln som läckte, så det kom ju olja på den nya kopplingen också. Var tvungen att ta isär en gång till. För oss var det så att när det hackade som värst så fick man ställa sig och slira på kopplingen på rätt högt varv så att man liksom "brände" bort oljan. Det gjorde vi innan vi hade plockat isär och löst problemet på rätt sätt.
av olve
Nä den står utomhus på garageinfarten.
Spelar ingen roll om solen skiner eller om det regnar.
Bilen är en V70 2.4D,tycker att problemet har kommit smygande
av jope84
manöver cylinder till växellådan byttes på min bil för 2 månader kan det ha något med detta att göra? att den är fel monterad eller något sådant?
Motorvärmare

Det blev ett litet misstag, detta är extrautr[…]

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Hej, Vi har en Volvo 945 från ca 1997. Vad[…]

Hej söker 4st Volvo Wheel - Achilles 7.5"[…]