Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MarcusNorberg
Är nu så att jag råkade få i tvåan istället för 4:an när jag skulle växla från 3:an och då varvades han ut rätt hårt ! Sedan så dog bilen direkt och jag rullade tills en mindre väg att köra av på. Då gick motorn som när gasspjället krånglade. Sedan kom en som jobbar som bil mekaniker och varvade ut bilen rejält och prov körde den.
Så vad tror ni kan har hänt?

Ändrad så hoppas att dom flesta blir nöjdare ;)
Senast redigerad av 2 MarcusNorberg, redigerad totalt 0 gång.
av Cubaze
Provocative skrev:Kamrem som kuggade över?

De skulle nog jag gissa på jag med.. Billigt att kolla de med så kolla de först så inget hänt där..
Tråkigt att höra! En felväxling när man kör lite inspirerat kan hända. Gjorde det själv med en Renault 5 en gång (la in 1:an istället för 3:an när jag "tävlade" och hade varvat ur 2:an...). På den bilen pajjade växellådan och drivaxlarna vreds av.

Svårt att säga vad som hänt men det luktar lite mekaniskt fel tyvärr. Kamrem som kuggar över som någon nämnde kan säkert hända annars kan säkert ventillyftare, kamföljare, kamaxel (vet inte om det är variabla ventiltider på denna motor) få sig en knäck då systemet inte klarar så höga varv och saker börjar kollidera med varandra och studsa. Ventiler som inte öppnar och stänger som dom ska kan orsaka problemen du beskriver.

Har tyvärr inget specifikare info att ge :/.

Det är nog bara att lämna in bilen på Volvoverkstad för felsökning. Håll oss gärna uppdaterade hur det går för er och vad som är felet.
att kamremen skulle kugga över kan va felet....

men då måste en av kamaxlarna fått problem att snurra och då betyder det att du har problem.....

men som de säger kolla kamremen....

tror dock inte kamremmen kuggar över av övervarvning utan att något rasar.... för skall remmen kugga över så måste något ge sig innan..
Om du varvar över en motor kan kamrem kugga över utan att det är några andra fel på motorn

Har man tur kan den kugga Över 3-4 kuggar utan följd skador

starta inte bilen mer innan du kollat remmen hur den står Justera den sedan rätt och vrid runt motorn för att kolla att inget tar i
Starta går den ok gör ett kompressionsprov för att säkerställa att allt är ok

SBR eller inte Det har hänt hur fixar man det billigast möjligt

//Gooose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Innan man öppnar motorn är det ju enklast att ta ett kompressionsprov, är det problem med ventiler eller kolvar tex så syns det ju direkt på värdena.

Sen kan man kolla om kammen inte har kuggat över.

Så skulle jag börja felsöka i alla fall.

Går motorn bara ojämt eller finns det något mekaniskt oljud också ?
Användarvisningsbild
av Brainy
Jag lär säga att jag efter att ha dragit fram rejält med saxen i denna tråd är mycket konfunderad över vad som fått vissa av er att så totalt såga TS, några har svarat att sträcker man ut hakan så pass som TS gjorde så får man vara beredd på några käftsmällar. Om nu hans första inlägg i tråden är så väldigt illa, varför tryckte ni inte på rapporteraknappen???

Vidare så förstår jag inte att så många kan kritisera att andra mobbar ut honom och dessutom i text be moderator att rensa i tråden, detta utan att trycka på rapporteraknappen eller pm'a en moderator. Vi kan tyvärr inte se alla trådar dagligen, så vi uppskattar om ni i fortsättningen trycker på rapporteraknappen alternativt pm'ar en moderator så vi kan se trådarna innan de spårar ur så här totalt.

Ni är rätt så många som egentligen förtjänat ett PM från mig, men jag räknar med att ni vet vilka ni är och tänker till nästa gång så jag slipper rensa en tråd så här rejält på inlägg från er igen.

/Brainy
Stefans 968

Nya skivor i fram monterade. IMG_1301.jpeg Bes[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Ga[…]

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?