Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, frågan är naturligtvis mot vilken referens man ska se förväntningarna. Man kan ju också säga att på bilar finns andra förväntningar, oavsett vad det är på bilen.

Det finns andra tillverkare som gör precis som Volvo, även av annat än bilar. Titta på Canon, till exempel. Det händer, men är ytterst sällan som de kommer med några nya funktioner i en befintlig EOS-kamera, även när det är fullt möjligt enbart med mjukvara. Man ska köpa en ny kamera för att få en ny finess, är deras normala filosofi. Endast när den samlade fotografiska yrkeskåren kommer med ett gallskrik, och ingen ny kamera med den efterfrågade funktionen är nära lansering, släpper Canon på sin filosofi. Annars är det bara tillfixning av fel, liksom Volvo gör när mjukvaran uppdateras vid service.
Jaså?
Förra gången jag köpte ny bil var 1993. Den har jag än. Den passade dessutom in i det prisintervall du angav, fast i dåtidens penningvärde.
Sen 2006 har jag köpt tre digitala EOS-kameror, fast ingen av dem ligger inom den prisnivå du angav.
av Krusell
Eftersom det skiljer på hårdvaran mellan On Call My11 och My12 så är ju detta förståeligt, även om det är surt för de som precis köpt en My11 med OnCall. Men det är ingen som vet om man inte bara kan byta ut OnCall enheten mot en från My12 och sen uppdatera mjukvara i bilen?
Jag har konstaterat att den inbyggda körjournalen är riktigt bra, om man som jag kör privat bil i tjänsten ibland. Lätt att se när, hur långt och vart i efterhand, även inifrån skrivbordet, när reseräkning ska skrivas.
Persson: jag satte frågetecken i mitt inlägg:) för jag vet inte hur andra gör. Jag har kvar bilen längre än en kamera, lägger mer pengar på den och vill därför att den ska hålla längre.

Allt går att byta, men omstständligt.

En bra sak kan vara att sms är säkrare än internetuppkoppling map nätteckning:)
av tobbjo
Krusell skrev:Eftersom det skiljer på hårdvaran mellan On Call My11 och My12 så är ju detta förståeligt, även om det är surt för de som precis köpt en My11 med OnCall. Men det är ingen som vet om man inte bara kan byta ut OnCall enheten mot en från My12 och sen uppdatera mjukvara i bilen?
Vet ni att det skiljer? Att man skickar sms är ju endast till VOC, inte till bilen. Sen hur kommunikationen med bilen sker är en annan sak. VOC kan ju läsa ut status på rutor, läsa ett antal GPS positioner, deaktivera bilen, m.m. m.m. Detta är ju helt klart en del av sakerna som finns i appen, med andra ord borde det gå att få denna information även från det "mycket gamla" systemet i min -11.
Men för att den här applikationen, som är anpassad till 2012, ska fungera vill det ju till att bilen skickar den nödvändiga informationen till Volvo On Calls server. Varje gång jag stannar bilen rapporterar den diverse data till servern. När jag sen använder appen pratar den inte med bilen, utan med servern, som redan vet det jag vill fråga om. De enda funktionerna som faktiskt kommunicerar med bilen är de som handlar om låsning och motorvärmarstart. Låsningen för att den kan ju ha ändrats utan att bilen har körts, och motorvärmarstarten för att den ska ju ske nu, inte i relation till när bilen stannades för någon tid sedan. Men det sker ingen kommunikation med bilen för att få reda på var den är, exempelvis. Så kör jag upp bilen på ett transportsläp och sedan drar iväg med släpet, kommer bilens position att visas som den där släpet stod när bilen lastades.

Nu vet ju inte jag om bilar före 2012 rapporterar motsvarande information till någon server någonstans, eller bara delar av den, eller inget alls. Men såvitt jag har förstått är det troligt att åtminstone något av detta skickas, för jag har för mig att även en äldre bil kan lokaliseras, fast inte med någon app i en telefon, utan av VOCs personal. Då måste i alla fall informationen gå att få tag i.

Samtidigt är det någon grundläggande skillnad, då den app som finns till bilar från 2011 och tidigare, där man kan styra motorvärmarstarten (den enda "komfortfiness" som fanns före 2012), inte fungerar ihop med bilar från 2012, och tvärtom. Så någon skillnad måste det vara.

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]