NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej,

Har skaffat en bakåtvänd bilbarnstol till min v50 2008. Den kan monteras både fram och bak.

När jag ska montera den fram hittar jag bara en fästögla på vänster sida mot mittkonsolen. Var sitter den som ska vara på höger? Är den i anslutning till kupeuttaget?

Tacksam för hjälp!

Krille
av nosslrak
Vilken barnstol har du?

Vår barnstol (Britax Highway) använder remmar som man trär in mellan rygg och sittdyna på passagerarstolen och sedan under stolen och upp till barnstolen där de knäpps fast. Ett stödben fälls ut/ned mot golvet och bilbältet träs igenom barnstolen och knäpps fast som vanligt.

Är du säker på att dina remmarna till din stol ska sitta nere vid golvet/"fötterna".

Edit. Har barnstolen ISOFIX blir livet enklare, om din bil också har det vill säga. ISOFIX-fästen går att eftermontera - http://accessories.volvocars.com/Access ... ery=isofix.
Användarvisningsbild
av jonvon01
Hej!

Jag antar att du har problem att hitta fästpunkter när stolen placeras i framsätet. Jag har själv en barnstol (MAXI COSY) i framsätet och jag fäster stolens "krokar" i rälsen för själva sätet (alltså den funktion som för sätet i riktning framåt eller bakåt). Om du har en stol med ISOFIX-fästen så kan du köpa till ett tillbehör som eftermonteras i framsätet just för att få en stabilare placering i framsätet. I praktiken så är det en liten plåtprofil som skruvas fast med två skruv i höjd med sittdynan på framsätets baksida. Från denna profil så sticker det fram två stycken byglar precis på samma sätt som baksätets ISOFIX-fästen. Jag var inne på <http://accessories.volvocars.com/Access ... c/sv-SE/SE> och hittade ett exempel på detta för min V50.

När stolen placeras i baksätet så finns det två tydliga fästöglor i plåten (rälsen) som framsätet sitter i för fäste framåt. I ryggstödets nedre del finns två ISOFIX-fästpunkter (byglar) dolda bakom den nedre delen av baksätets ryggstöd, (endast i de yttre sittplatserna).

Tänk på att aldrig placera barn i barnstol eller på barnkudde i framsätet om krockkudden (SRS) är aktiverad.

Du hittar mera i manualen. I min version från 2010 kan du läsa om detta på sidan 34-40.

Mvh Jonas
av krille09
Tack för svar!

Jag har en Maxi Cosi Mobi. Trodde det fanns två fästöglor fram på v50 (eftersom det tydligen finns på v70).

Det blir nog att köra på lösningen med att fästa fram i skenorna till sätet istället.

/Krille
av johan086
Hej,

Kapar denna gamla tråden för en liknande fråga. Har en V50 2011 som inte har några fabriksmontera öglor alls höger fram för barnstol. Köpte då på Bilia 2 st originalöglor som skulle monteras i färdiga hål. Började ana oro när instruktionsboken var för V70/XC70/XC60 och mycket riktigt stämde det inte.

För fästet på vänster sida, mot mittkonsolen, var det för långt emellan avsedda skruvhål och på högersidan fanns inte ens hålen borrade. Någon som haft samma problem/fundering? När jag lämnade tillbaka fästena sade dom att den reservdelen jag fick hade ersatt en gammal, känns ju som att något blev tokigt då.

Finns det någon årsmodell av V50 som har öglor fram? Varför finns dom inte? Jag har också hört lite olika bud hurvida det är bra att fästa stolen i skenorna eller inte...känns inte helt hundra på något sätt.

Alla tips välkomna!

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]