Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sorry,såg inte att du tog delar från en 740, titta uppe vid ratten mot torpeden.

Mvh GK
av emil_yttervik
Tjena!

nu har bilen funkar bra ett tag, jag har fått för mig att felet inte uppträder när jag startar den med fullgas. Har börjat fundera om det kan vara soppapumpen (tryck) som börjar bli sliten.
av Rådlös
Mät bränsletrycket. Manometerar finns på bilprylvaruhusen. Eller så mäter du strömmen, Ampere, på pumpen. En dålig pump drar mer ström än vad det är tänkt från början. Dessvärre vet jag inte dom korrekta värdena så här på rak arm. Men det finns andra som vet det. Amperemätning torde vara enklaste för det kan du göra medan du kör. Bränsletryck med manometer ser du normalt bara i motorrummet.

Enligt instruktionsboken skall du inte röra gaspedalen vid start. Motorns styrdator, ECU, skall sköta detta så att det blir perfekt. Sedan är det så här att om inte alla indata från alla sensorerna, tempmätare, svänghjulsgivare, LMM, eventuellt lambdasonden (om motorn är varm), med flera ger rätt insignal till ECU:n, så startar inte bilen överhuvudtaget.
av emil_yttervik
Hej igen, nu har felet inte uppkommit en enda gång (troligtvis pga fullgasstart). den kan huckra till just vid tändögonblicket men tar sig igen. förmodligen så skulle felet återkomma just när den beter sig sådär om man ej rört på gaspellen. Jag har inga nya teorier..... ska nog testa att byta soppapump och filter så får vi se.
Användarvisningsbild
av tobberebel
emil_yttervik skrev:Hej igen, nu har felet inte uppkommit en enda gång (troligtvis pga fullgasstart). den kan huckra till just vid tändögonblicket men tar sig igen. förmodligen så skulle felet återkomma just när den beter sig sådär om man ej rört på gaspellen. Jag har inga nya teorier..... ska nog testa att byta soppapump och filter så får vi se.
har du kollat tändstiftan, tändkablarna och fördelarlock.. jag fick byta på min å nu går han bra.. startar jämt
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]